Op afstand werken aan Jong Ondernemen

In deze rare en onzekere tijd probeert iedereen het beste ervan te maken. We zien en horen van veel geweldige initiatieven op scholen in het hele land om leerlingen het jaar alsnog af te laten ronden. Mooi om te zien hoe creatief we zijn met z’n allen.

Bij Jong Ondernemen denken we natuurlijk na over hoe we jullie kunnen helpen de programma's goed voort te zetten. Zodat jullie ook in deze tijd het leerprogramma van Jong Ondernemen op een positieve manier kunnen beëindigen. Hieronder vind je tips en tricks hoe je in deze periode toch nog aan onze programma's YES!, Junior Company, Zeker van je Zaak en Student Company, kunt doorwerken.

Heb je vragen? Neem contact met ons op via info@jongondernemen.nl of de Facebook-chat.

Tips & feedback: Schakel de Jong Ondernemen hulplijn in!

Voor docenten:

Wil je graag weten hoe je het beste het programma van Jong Ondernemen op afstand voort kunt zetten? Kun je wat extra hulp gebruiken? Of ben je opzoek naar een expert binnen en bepaald vakgebied? Laat het ons weten, we denken graag met je mee en koppelen je waar nodig aan onze begeleiders die jou in deze periode extra willen ondersteunen. 

Voor studenten:

Loop je vast met je company? Of wil je graag met een expert op het gebied van bijvoorbeeld marketing, communicatie of sales sparren? Laat het ons weten, we denken graag met je mee en koppelen je waar nodig aan onze begeleiders die jullie in deze periode extra willen ondersteunen. 

Kun je wat extra hulp gebruiken? Stuur een mail naar info@jongondernemen.nlen vertel ons waar je hulp bij nodig hebt. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Programma Junior of Student Company: Zo werk je op afstand samen aan je company

De scholen zijn dicht, leerlingen krijgen onderwijs op afstand. Het is een gekke en onzekere periode voor iedereen. Docenten werken ontzettend hard om zo goed mogelijk onderwijs op afstand te bieden. Op afstand kun je ook nog doorwerken aan je Junior of Student Company. Daarom delen we hieronder een aantal tips voor de komende periode, zodat je company niet stilvalt. Onderstaande tips kun je ook voor je andere schoolwerk inzetten. Succes!

1. Plan online meetings in

Hoe staat je company ervoor? Wat zijn de vervolgstappen? Kunnen jullie al de markt op of is het product of de dienst nog niet klaar om te lanceren? De komende weken kom je niet meer bij elkaar met je medeondernemers. Maar hoe kun je dan het beste overleggen over de stand van zaken van je Junior of Student Company? Plan online meetings in! Er zijn een aantal online platformen waar je kosteloos gebruik van kunt maken, zoals Skype, Zoom of Microsoft Teams. Pak de agenda’s bij elkaar en plan een online meeting in. Ook leuk om elkaar virtueel even te ontmoeten en te vragen hoe het met elkaar gaat!

2. Ga online brainstormen

Naast online meetings, kun je ook een leuke online brainstormsessie inplannen via bijvoorbeeld Mural. Je kunt hier een gratis account aanmaken en een brainstormsessie starten. Je vindt er handige templates om alle ideeën in kaart te brengen. Handig om bijvoorbeeld samen te brainstormen hoe jullie de marketing aan gaan pakken. Want weten jullie bijvoorbeeld al welke socialmediakanalen jullie willen inzetten en hoe je company social media wil gebruiken?

3. Bedenk toffe marketingcampagnes

Is je product of dienst al te koop? Of ga je binnenkort lanceren? Ga dan aan de slag met wat toffe marketingcampagnes. Je kunt bijvoorbeeld inhaken op het feit dat heel veel mensen thuiswerken. Verkoop je bijvoorbeeld iets voor in de tuin, iets om te doen in de vrije tijd, zelfgemaakte zeep of heb je een dienst waarmee je boodschappen doet voor ouderen? Nu is het een mooi moment om de marketingmachine aan te slingeren en mensen te helpen met jouw product of dienst.

4. Verdeel de taken

Om de komende weken je Junior of Student Company niet stil te laten vallen, is het ook belangrijk om taken te verdelen en duidelijke afspraken te maken. Maak bijvoorbeeld een overzicht van alle taken in Trello of Asana en geef elke taak een ‘eigenaar’. Zo kan iedereen online zien waar hij/zij de komende weken aan kan werken om de company toch nog door te laten draaien en wat er tot aan het einde van het schooljaar nog moet gebeuren om het project af te ronden.

Ook voor al je andere schoolwerk

Alle bovenstaande tips kun je ook voor al jouw andere schoolwerk inzetten. Zo kun je bijvoorbeeld online meeting tools inzetten voor een groepsopdracht of om te overleggen met je klasgenoten en kun je Trello of Asana gebruiken om een goede planning te maken van je schoolwerk voor de komende weken.

Het is een bizarre en onzekere tijd. We hebben heel veel bewondering voor alle docenten, maar ook alle andere mensen in vitale beroepen. Wees in deze tijd extra lief voor elkaar en let op elkaar en op jezelf!

Programma Junior of Student Company: Dit kan jouw company leren van ondernemers tijdens de Coronacrisis

Het Coronavirus houdt ons allemaal bezig. De een misschien net wat meer dan de ander. Want wat dacht je bijvoorbeeld van alle ondernemers in ons land? Voor een deel van hen is het een onzekere periode. Want overleeft hun bedrijf deze crisis wel? We zien veel mooie (online) initiatieven ontstaan. Zo zoeken ondernemers online de samenwerking met elkaar op en bedenken ze creatieve oplossingen om in deze onzekere tijd toch genoeg inkomen te generen. Hier kun jij met jouw Junior of Student Company veel van afkijken. Hieronder een paar interessante voorbeelden.

1. Gebruik online (meeting)tools

Heel veel ondernemers en hun medewerkers werken op dit moment thuis. Om toch nog met elkaar in contact te blijven en samen te kunnen werken, worden volop online tools ingezet. Denk bijvoorbeeld aan online meetingtools, zoals Microsoft Teams, Skype of Zoom. En om taken te verdelen en afspraken te maken, zijn online to-do-lijsten zoals Asana en Trello erg handig. Voor brainstormsessies wordt onder meer Mural ingezet. Deze tools kun je voor jouw Junior of Student Company ook gemakkelijk inzetten. Ze zijn gratis en zijn heel gebruiksvriendelijk.

2. Zoek samenwerking op

Iedereen heeft last van de maatregelen van het Coronavirus. Daarom is dit ook een mooie tijd om te gaan samenwerken. We lazen onder andere dit artikel op De Ondernemer en daar worden we erg blij van. Heel mooi om te lezen hoe ondernemers samen de strijd tegen het Coronavirus aangaan. Een belangrijke tip: bedenk ook goed hoe jij met jouw Junior of Student Company bij kunt dragen. Kun je een samenwerking met een bedrijf opstarten of kun je jouw product of dienst gratis of met korting beschikbaar stellen aan bijvoorbeeld alle mensen die thuiswerken, kwetsbare ouderen of het ziekenhuispersoneel?

3. Wees creatief en haak in

Alle restaurants en cafés in ons land zijn gesloten. Dit betekent tot en met 6 april geen inkomen voor al deze horecaondernemers. Of toch wel? Veel horecaondernemers zijn creatief genoeg en spelen goed in op de Coronacrisis. Ze gaan bijvoorbeeld hun maaltijden thuisbezorgen of laten deze afhalen, want alleen uiteten is niet toegestaan. Overlevingsmodus maakt mensen creatief. De creativiteit van horecaondernemers is één voorbeeld, er zijn nog genoeg andere voorbeelden van ondernemers die creatief met het Coronavirus omgaan. In deze tijd moet je flexibel zijn en snel kunnen schakelen. Dat is iets wat ook belangrijk is voor jouw Junior of Student Company. Want hoe kunnen jullie ervoor zorgen dat jullie verkoop niet lijdt onder het Coronavirus? Kijk vooral naar alle mooie initiatieven die er nu al zijn en bedenk een twist voor jouw company.

4. Ga online netwerken

Nu dat bijna heel Nederland thuis aan het werk is, is dat natuurlijk een mooi moment om te gaan netwerken. Voor jouw Junior of Student Company is dit dus hét moment om contacten te leggen met bijvoorbeeld potentiële klanten, interessante bedrijven of andere ondernemers. Maak een LinkedIn-profiel aan (als je dit nog niet had) en benader mensen voor jouw company. Vertel ze over jouw product of dienst en waarom dat je graag in contact met ze komt. Of organiseer online ‘netwerkborrels’ of aandeelhoudervergaderingen.

We leven in een onzekere periode, maar deze tijd biedt ook genoeg kansen! Wees creatief en haak in met jouw Junior of Student Company op de Coronacrisis. En het allerbelangrijkstse in deze tijd: denk goed aan jezelf en wees lief voor elkaar.

Programma Zeker van je Zaak: Blijf ook in deze periode zeker van je zaak!

Bij Jong Ondernemen denken we natuurlijk na over hoe we jou kunnen helpen het programma Zeker van je Zaak goed voort te zetten de komende periode. Dit is een individueel programma en leent zich daarom goed om op afstand aan te werken. Om je een handje te helpen hoe je aan Zeker van je Zaak kunt blijven werken in deze tijd, delen we hieronder een paar handige tips en tricks.

Gebruik online tools voor interviews en feedback

Tijdens het programma Zeker van je Zaak houd je een aantal interviews met ondernemers en organiseer je feedbackmomenten met medestudenten. De interviews en feedbackmomenten kun je online doen door meetingtools te gebruiken, zoals Microsoft Teams, Skype of Zoom. Ze zijn gratis en heel gebruiksvriendelijk. Tip: plan de komende periode interviews met ondernemers in. Veel ondernemers werken nu vanuit huis en zijn beter bereikbaar!

Ga online netwerken

Nu dat bijna heel Nederland thuis aan het werk is, is dat natuurlijk een mooi moment om te gaan netwerken. Dit is dus hét moment om contacten te leggen met bijvoorbeeld interessante bedrijven of ondernemers. Maak een LinkedIn-profiel aan (als je dit nog niet had) en benader mensen om ze te vertellen over je ondernemersidee of om tips te verzamelen. Of organiseer online ‘netwerkborrels' via bijvoorbeeld Microsoft Teams of Zoom, ook leuk en waardevol om te doen!

Schakel hulp in

We zijn heel benieuwd hoe we jou de komende periode vanuit Jong Ondernemen extra kunnen ondersteunen. Geef aan hoe we jou kunnen helpen, denk bijvoorbeeld aan het meedenken over de opdrachten, het organiseren van online meetings met de medewerkers van Jong Ondernemen, partners of begeleiders voor extra tips en hulp. Neem contact met ons op via info@jongondernemen.nl en laat ons weten hoe we jou kunnen ondersteunen!

Succes en take care!

Marketing: Welk socialmediakanaal kies je?

Wil je de komende tijd aan de slag met de online marketing? Hieronder vind je een overzicht van welk socialmediakanaal je het beste kunt inzetten voor welke doelgroep.

Instagram

Op Instagram kun je jouw company visueel (met foto's) in beeld brengen. Beeldmateriaal is bij Instagram het belangrijkste, want dat zien mensen het eerst. 
De groei in aantal gebruikers is het grootst onder jongeren tot en met 19 jaar. In de leeftijdscategorie 20-39 jaar gebruikt bijna 50% Instagram. Dit kanaal is dus erg interessant als je een jonge doelgroep (jonger dan 40 jaar) wilt bereiken. 

Branches op Instagram: Mode, beauty, lifestyle (reizen, koken, gezondheid, interieur, design, sport, kunst), bedrijven met een jonge doelgroep.

Facebook

Facebook is nog steeds het grootste socialmediaplatform (ondanks dat het aantal gebruikers afneemt) en is vooral populair bij 20-39 jarigen en 40 tot 64 jarigen. Bij Facebook ligt de focus ook op beeld, maar ook op tekst (meer dan bij Instagram). 

Branches op Facebook: allemaal

LinkedIn

LinkedIn is een geschikt medium voor zakelijke doeleinden, bijvoorbeeld om vacatures te delen of mensen op de hoogte te brengen van zakelijke successen. Ook worden er steeds meer zakelijke vlogs, mijlpalen van organisaties en zakelijke updates gedeeld op LinkedIn.

Branches op LinkedIn: Business-to-Business, bouw, marketing en communicatie, (zakelijke) dienstverlening

Inspiratie casus Jong Ondernemen-2.jpgDenk goed na welk socialmediakanaal je inzet voor jouw company.

Twitter

Op Twitter vind je vooral 20-39 jarigen, maar het aantal gebruikers neemt al jaren af. Twitter is vooral geschikt voor snel, actueel en zakelijk nieuws. Je deelt er actuele informatie. 

Branches op Twitter: Overheid, media, (zakelijke) dienstverlening, business-to-business

Pinterest

Pinterest kan ook een interessant kanaal zijn voor jouw bedrijf. Op Pinterest kun je jouw bedrijf net als op Instagram visueel goed uiten. Het platform wordt vooral gebruikt door vrouwen tussen de 20-39 jaar. In principe is Pinterest een grote zoekmachine, gebruikers zoeken er bijvoorbeeld veel naar tips & tricks, inspiratie of interessante artikelen. Als je de juist zoektermen gebruikt in jouw profiel, pins of Pinterest-borden is de kans groot dat gebruikers jou via die weg kunnen vinden. Pinterest is vooral geschikt voor bijvoorbeeld het genereren van bezoekers naar je website door artikelen, blogs tips of inspiratie te delen. 

Branches op Pinterest: Hobby, mode, beauty, lifestyle, reizen, kunst, (online) marketing

YouTube

YouTube is een heel groot socialmediaplatform, na Facebook is YouTube het grootst. Net als Pinterest is YouTube eigenlijk een grote zoekmachine. Op dit socialmediakanaal vind je meer mannen dan vrouwen. Je kunt YouTube inzetten voor jouw company door er bijvoorbeeld (korte) video's te delen met tips & tricks, weetjes, aftermovies en inspiratie. 

Branches op YouTube: Beeldende branches met producten, zoals mode, beauty, lifestyle, reizen, webshops etc.

Marketing: tips voor het inzetten van social media voor je company

Hieronder vind je een aantal tips voor het inzetten van social media voor jouw company:

  • Je hoeft niet op alle socialmediaplatformen actief te zijn. Doe er 1 of 2 heel goed, in plaats van 4 maar half. 
  • Bedenk heel goed welk kanaal je voor welke doelgroep in wilt zetten (zie het overzicht hierboven). En ook: wat is je boodschap per kanaal? Instagram is bijvoorbeeld meer gericht op foto's en LinkedIn meer op een inspirerend businessverhaal. Denk goed na wat je per platform wilt vertellen tegen je doelgroep. Je kunt niet altijd elk bericht op elk platform plaatsen, omdat de doelgroepen en de benadering vaak anders zijn.
  • Maak een bedrijfsprofiel aan voor je company en géén persoonlijk socialmediaprofiel. Als je een bedrijfsprofiel aanmaakt kun je namelijk meer, zoals informatie zien van je doelgroep (leeftijd, woonplaats, activiteit op social media) en je kunt de statistieken zien (hoe goed scoren je berichten?). Daarnaast is het op Facebook bijvoorbeeld niet mogelijk om een persoonlijk profiel in een bericht te taggen als je die persoon niet volgt. Dus om te voorkomen dat mensen je niet kunnen taggen, ook zeker een bedrijfsprofiel aanmaken. Het staat ook netter als je een bedrijfsprofiel hebt, mensen zullen je dan sneller serieus nemen.
  • Tag bedrijven/merken/mensen in je berichten. Heb je een leuk event bijgewoond van bedrijf X, tag dat bedrijf dan in je social media bericht. Op deze manier zien ze jouw bericht en misschien liken/delen ze het wel óf ze gaan jou volgen. Let wel op: niet random mensen taggen, want dat wordt niet gewaardeerd ;)

    Inspiratie casus Jong Ondernemen.jpg

  • Gebruik hashtags. Door hashtags te gebruiken verspreid je je content en heb je een groter bereik en meer kans op likes/volgers. Geen idee welke hashtags je moet gebruiken? Kijk bij eventuele concurrenten welke hashtags zij gebruiken, ga zelf wat zoeken op Instagram welke hashtags er in jouw branche allemaal zijn of gebruik een hashtagtool, lees daar meer over in dit artikel van Frankwatching. Wissel genoeg af met de hashtags die je gebruikt en plaats er niet té veel bij je bericht. Richtlijn: ongeveer 8-10 hashtags per bericht. Beter 10 hele goede, dan 30 'mindere' hashtags.
  • Zorg dat je profieltekst op elk platform goed geschreven is. Wat doet je bedrijf? Waarom zouden mensen juist jouw company moeten volgen? Wat hebben mensen eraan als je jou gaan volgen? Vertel dat duidelijk in je profieltekst/bio.
  • Bepaal doelstellingen. Wat wil je bereiken met bijvoorbeeld Instagram of Facebook? Wil je juist meer volgers, meer website bezoekers, naamsbekendheid vergroten, meer producten verkopen, nieuwsbrief inschrijvingen? Bepaal per platform wat het doel is. Zo kun je ook makkelijker in de gaten houden welk platform het beste werkt voor jouw company.
  • Bied op elk platform relevante en unieke content. Maak content waar je volgers iets aan hebben en dat ze graag willen delen of doorsturen.
  • Reageer op vragen via social media of reacties van volgers. Zorg ervoor dat je betrokken bent bij je merk en je doelgroep. Like ook foto's van je volgers en ga eventueel wat volgers terugvolgen (dat hoeft natuurlijk niet altijd). Reageer ook op berichten van anderen, bijvoorbeeld bedrijven of merken die interessant zijn voor jouw company.
  • Heb plezier en probeer zoveel mogelijk uit. Alles is mogelijk op social media. Heb je een leuk idee voor een bericht? Probeer het meteen uit, wie weet pakt het goed uit. Werkt het toch niet? Je kunt het bericht verwijderen of proberen de volgende keer beter te scoren. Door veel te posten en te proberen leer je jouw doelgroep ook steeds beter kennen en kun je in no time geweldige content voor ze produceren.
  • Volg relevante bedrijven/mensen. Zo bouw je voor jouw company ook een interessante (Instagram)feed met relevante berichten waar je vervolgens weer op kunt reageren of liken. En wellicht gaan die bedrijven/mensen jouw company ook volgen.

Marketing/Communicatie: breng je doelgroep in kaart met een persona

Tegenwoordig laat de consument zich niet meer zo makkelijk in een hokje duwen. Het kan dus zomaar zijn dat het voor jouw product of dienst onduidelijk is wie je doelgroep is. Door een persona (of ijkpersoon) te beschrijven, breng je jouw doelgroep tot leven. Een persona vormt de basis voor alle marketing- en communicatieuitingen. Want als je iets wilt verkopen, moet je natuurlijk wel eerst weten wie je doelgroep precies is. Hieronder lees je meer over het beschrijven van een persona. 

Deze informatie is voor alle programma's van Jong Ondernemen relevant!

Wat is een persona?

Een persona is een fictief persoon die jouw doelgroep vertegenwoordigt. Om een doelgroep goed en duidelijk in kaart te brengen, maken veel bedrijven persona’s. Heb je meerdere doelgroepen, dan maak je voor elke doelgroep één persona. Een persona heeft een bepaald gedrag, interesses en doelen. Bij het formuleren van een persona kruip je even in de huid van jouw favoriete klant. Hoe leuk?!

Zodra je een persona hebt, kun je alle marketing- en communicatiestrategieën die je wilt gebruiken, eerst ‘testen’ op je persona. Stel je verkoopt duurzaam schoonmaakmiddel. Dan kan je doelgroep dit je doelgroep zijn: alle jongeren tussen de 18-30 jaar die op zichzelf gaan wonen en die duurzaamheid belangrijk vinden.

Je kunt dan de volgende persona formuleren (dit is een fictief persoon):

Persona Petra Jong Ondernemen.jpg
Dit is de foto die we gezocht hebben bij persona 'Petra' (ze heet niet echt zo, maar ze past wel bij de doelgroep van onderstaand profiel)

Naam: Petra 
Leeftijd: 24 jaar
Woonplaats: Utrecht
Opleidingsniveau: Hbo
Inkomen: 28.000 euro per jaar
Burgerlijke staat: Alleenstaand
Interesses: Duurzaamheid, milieu, natuur, dieren
Social media gebruik: Instagram en Pinterest
Wat is het probleem? Petra wil haar eigen huis graag schoonmaken, maar ze kan geen goede duurzame schoonmaakmiddelen vinden.
Waarom is het een probleem? Petra vindt het milieu heel belangrijk en wil niet schoonmaken met chemische producten.
Wat is de ideale situatie van de doelgroep? Dat Petra het huis kan schoonmaken met een duurzaam schoonmaakmiddel, waarvan de verpakking ook nog eens herbruikbaar is.

Als je een marketingcampagne wilt opstarten, dan kun je jouw ideeën toetsen aan deze persona. Je weet bijvoorbeeld dat Petra geen gebruikmaakt van Facebook en LinkedIn. Dus je hoeft daar geen marketingcampagnes te beginnen. Zichtbaar zijn op Instagram en Pinterest is belangrijk. Daarnaast is het slim om de interesses van Petra mee te nemen in jouw campagnes. Dit is een heel simpel voorbeeld, niet elke persona is zo gemakkelijk in te vullen. Hieronder zullen we nog wat meer uitleggen over de onderdelen.

Waarom heb ik een persona nodig?

Met een persona kun je beslissingen maken voor bijvoorbeeld je communicatie- of marketingstrategie. Je kunt je persona gebruiken bij het indelen van je nieuwe website, een nieuw product of een bepaalde (online) campagne. Stel jezelf de vraag: ‘Wat zou persona X doen als we keuze Y uitvoeren?’ Door het formuleren van een persona weet je beter hoe jouw doelgroep zich gedraagt.

Onderdelen van een persona

Hieronder vind je een overzicht van de onderdelen waaruit je persona kan bestaan. Het mag zo uitgebreid als je wilt, zolang de persona voor jou uiteindelijk een goed hulpmiddel is om (strategische) keuzes te maken.

Basisinformatie:
- Naam
- Leeftijd
- Woonplaats
- Opleiding/ opleidingsniveau
- Burgerlijke staat
- Kinderen?
- Zoek ook een foto bij jouw persona, bijv. op Unsplash
Andere onderdelen:
- Interesses
- Social media gebruik
- Werk & functie
- Wensen
- Doelen
- Frustraties
- Uitdagingen
- Hobby’s
Persona opstellen

Je weet nu wat een persona is en welke onderdelen erbij horen. Je maakt een persona aan de hand van een doelgroeponderzoek. Dit voer je zelf uit. Hieronder een paar ideeën hoe je een doelgroeponderzoek kunt doen:

  • Interview (potentiële) klanten
    Ga in gesprek met je (potentiële) klanten. Vraag bijvoorbeeld tegen welke problemen ze aanlopen en waar jij met jouw product/dienst hen bij hebt geholpen. Of waarom ze juist voor jouw product of dienst gekozen hebben. Het is heel waardevol om deze vragen te stellen aan je klanten, zo krijg je meer inzicht in de ‘problemen’ die jij voor hen oplost! Vraag hen bijvoorbeeld ook welke social media ze gebruiken, hoe ze je gevonden hebben en wat wensen/doelen zijn. Je kunt de interviews gemakkelijk online doen via bijvoorbeeld Skype, Microsoft Teams of Zoom.
  • Verstuur enquêtes
    Je kunt ook een enquête versturen naar mensen die binnen jouw doelgroep vallen. Plaats bijvoorbeeld een oproepje op LinkedIn, Facebook of Instagram dat je mensen zoekt die jouw enquête willen invullen. Je kunt een enquête maken met onder andere SurveyMonkey, Wufoo of Google Forms.

Alle informatie die je uit het doelgroeponderzoek verzamelt, verwerk je in één persona (of als je meerdere doelgroepen hebt, in meerdere persona’s).

Persona visualiseren

Nu is het tijd om je persona écht te gaan maken. Een handige manier is Make my Persona. Dit is een gratis tool waarmee je jouw persona kunt visualiseren. Super handig! Of download hieronder ons Persona-document (klik op de afbeelding, dan krijg je het document als PDF). Je kunt onderstaand document zelf aanvullen met informatie die jij belangrijk vindt om te weten van je persona, zoals social media gebruik of doelen.

Personadocument JO.png

Persona gemaakt en nu?

Yes, je hebt een persona voor jouw bedrijf! Gebruik je persona in de praktijk. Hang ‘m op een zichtbare plek en toets je nieuwe ideeën en strategieën aan je persona. We weten zeker dat het je gaat helpen. Veel succes!

Mocht je er niet uitkomen, neem contact met ons op via: info@jongondernemen.nl. We denken graag met je mee.

Extra opdrachten

Hieronder plaatsen we de komende weken extra opdrachten die passen bij de lesstof uit de programma's van Jong Ondernemen. Onderstaande opdrachten zijn individueel en gemakkelijk vanuit huis te maken.

Opdracht 1: Maak een socialmediapost in Canva

Heb je nagedacht over de huisstijl van je/jullie bedrijf of is er al een huisstijl? Dan hebben we een leuke extra opdracht voor je, elk groepslid kan deze opdracht individueel maken. Leuk om aan het einde alle resultaten met elkaar te vergelijken. Wie voert de opdracht het beste/leukste/mooiste uit?

Benodigdheden:

- Gratis account bij Canva.
- Eventueel een huisstijl (of je gaat de huisstijl tijdens deze opdracht ontwerpen)

De opdracht:

Maak een Instagram-post én een Instagram Story om jullie product of dienst te promoten. Het is belangrijk dat beide uitingen passen bij jouw/jullie bedrijf. Let op: de Instagram Story moet minimaal bestaan uit 3 posts. Als je 1 post plaatst, is het natuurlijk geen story. Kijk deze story van ondernemer Femke Kamps met heel veel tips voor het maken van een goede Instagram Story. 

Hoe werkt Canva?

In deze video kun je een tutorial over Canva kijken. Ook heeft Canva zelf veel tutorials gemaakt!

Deze opdracht kan voor alle programma’s van Jong Ondernemen gebruikt worden.

Opdracht 2: Doe een doelgroeponderzoek

Heb je de informatie over het maken van een persona hiernaast al gelezen? Nee? Snel doen! We hebben namelijk een opdracht die bij deze informatie hoort. Lees snel hieronder wat de opdracht is.

Opdracht:

Zoals je in de informatie hiernaast bij ‘Marketing/Communicatie: breng je doelgroep in kaart met een persona’ al hebt kunnen lezen, is het hebben van een persona heel waardevol voor een bedrijf. Daarom ga jij ook aan de slag met het maken van een persona. Maar… voordat je een persona kunt gaan formuleren, moet je eerst een doelgroeponderzoek doen. En dat is precies wat je in deze opdracht gaat doen.

  1. Interview 3 (potentiële) klanten. Breng in kaart waarom je doelgroep jouw product of dienst heeft gekocht of zou willen kopen. Welk ‘probleem’ los je voor de klant op? Waarom zou hij/zij jouw product of dienst willen kopen? Wat is de toegevoegde waarde van jouw bedrijf? Stel eerst een goede lijst met vragen op die jij van jouw (potentiële) klanten wilt weten. Houd de onderdelen van de persona hierbij goed in je achterhoofd. Je kunt de interviews doen via bijvoorbeeldMicrosoft Teams, Skype of Zoom.
  2. Maak een enquête en vraag 10-20 personen die binnen je doelgroep passen om deze enquête in te vullen. Maak een online enquête met een tool zoals Google Forms, Surveymonkey of Wufoo. Denk ook hierbij goed na: wat wil je weten van je (potentiële) klant om uiteindelijk je persona te maken?

Succes!

Deze opdracht kan voor alle programma’s van Jong Ondernemen gebruikt worden.

Opdracht 3: Maak een persona

Voor deze opdracht moet je eerst opdracht 2 gemaakt hebben!

Je hebt nu een doelgroeponderzoek gedaan. Je hebt een aantal interviews gehad met (potentiële) klanten en je hebt een enquête gemaakt en verstuurd. Goed bezig! Nu is het dus de bedoeling dat je alle informatie verwerkt in je persona.

Opdracht:

Bekijk alle resultaten van de interviews en enquêtes. Komen bepaalde antwoorden veel terug? Hoe oud is je doelgroep gemiddeld? Heeft de meerderheid van je doelgroep kinderen? Welke problemen los je met jouw product voor de doelgroep op? Breng dit allemaal in kaart en kies uiteindelijk de antwoorden die het meeste voorkomen.

Maak nu een persona. Dit kun je bijvoorbeeld doen via Make my Persona of via ons Persona-document dat je hiernaast bij het onderdeel 'Marketing/communicatie: breng je doelgroep in kaart met een persona' vindt .

Succes!

Deze opdracht kan voor alle programma’s van Jong Ondernemen gebruikt worden.