Huibert Goedegebure (Trainews): ‘En daar sta je dan ineens naast Jitse Groen’

Al een aantal jaren was Huibert Goedegebure aandeelhouder van Student Companies op zijn school, het Hoornbeeck College. Toen hij in 2010 de mogelijkheid kreeg om zelf een company op te richten, meldde hij zich meteen met een aantal studenten aan. Het team koos voor een dienst, want het wilde zich onderscheiden van de rest. Uiteindelijk richtten de studenten het bedrijf Trainews op. En het toffe is: dit bedrijf bestaat nog steeds!

“We wilden een stagekrant in Zeeland uitbrengen met een oplage van 170.000 stuks"

Oké, je kiest ervoor om studentenbedrijf op te richten tijdens het programma Student Company van stichting Jong Ondernemen, maar je wilt een dienst verkopen en geen product. Wat voor dienst wil je aanbieden en hoe begin je? Voor Huibert en zijn team was het in ieder geval geen probleem, zij hadden in no time een dienst bedacht die ook nog eens dichtbij henzelf stond: een stageplatform waar stagiaires en het bedrijfsleven elkaar ontmoeten. Het bedrijf Trainews was geboren (trai is van trainee en news van nieuws). “We liepen zelf tegen het probleem aan dat het vinden van een stageplaats wel erg lastig is. Dus we wilden dit probleem oplossen en studenten helpen door een stageplatform op te zetten waar studenten gemakkelijk een vacature konden vinden.”

Investering van 20.000 euro

Aan alleen een website met vacatures kon het team geen geld verdienen, dus werd er gebrainstormd over een ander idee: een stagevacaturekrant. Dit idee kostte wel een hele smak geld, namelijk ruim 20.000 euro. Niet een bedrag dat de studenten ‘zo maar’ ergens hadden liggen. “We wilden een stagekrant in Zeeland uitbrengen met een oplage van 170.000 stuks. Hierdoor vielen we wel op tussen alle andere companies, want bij ons ging het om serieuze bedragen. De kostprijs voor het drukken en het verspreiden van de krant was 20.000 euro. Om het geld bij elkaar te krijgen, verkochten we advertentiepagina’s voor ruim 1600 euro per stuk. We moesten er veertien verkopen om de kosten eruit te halen. Het is ons gelukt, de krant is er ook echt gekomen én we hebben zelfs winst gemaakt”, vertelt Huibert trots.

“Het was echt een hele gave tijd. Ik heb het er met Daniel nog vaak over”

Presenteren naast Jitse Groen

Nu, zo’n 10 jaar later, bestaat Trainews nog steeds. Huibert maakte een doorstart met medeoprichter Daniel van Iwaarden, de rest van de groep zag een doorstart niet zitten en wilde zich weer focussen op school. Ook al is het al een hele tijd geleden dat ze het bedrijf zijn gestart tijdens het Student Company project, ze denken er nog vaak aan terug. “Het was echt een hele gave tijd. Ik heb het er met Daniel nog vaak over. We stonden ook in de finale van Student Company van het Jaar. We werden tweede.” Ineens moet Huibert lachen om een andere herinnering: “In 2011 werden we door Jong Ondernemen benaderd of we op een basisschool een presentatie wilden geven over ondernemen en Trainews. Het leek ons wel tof om de kinderen te inspireren. Maar toen stonden we daar ineens naast Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl. Tsja, dan val je ineens minder op natuurlijk. Iedereen wilde een handtekening van hem… en daar sta je dan met je eigen doorgestarte studentenbedrijf. Dit zullen we nooit meer vergeten, mooi moment!”

Van uitgeverij naar mediabedrijf

De afgelopen jaren is Trainews flink gegroeid en is het geen studentenbedrijf meer dat een stagekrant uitbrengt. Want Trainews Media, hoe het bedrijf tegenwoordig heet, is een toonaangevend online en offline mediabedrijf voor organisaties en ondernemers die lokaal zichtbaar willen zijn. “We maken onder andere eenmalige of periodieke uitgaves voor bedrijven en helpen bedrijven ook met online en offline zichtbaarheid.”

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Deel dit bericht met je vrienden!