Junior Company

Het programma

Tijdens Junior Company richten de leerlingen hun eigen company op en deze runnen ze één schooljaar. Ze verdelen functies, bepalen hun doelgroep, brainstormen over hun product, schrijven een ondernemingsplan, verkopen aandelen en houden hun financiële administratie bij. Leerlingen ervaren zo op een praktijkgerichte manier hoe het is om een eigen bedrijf te runnen. Ze ontdekken waar hun talenten liggen en welke rol binnen een onderneming het beste bij hen past. De jongeren kunnen door middel van de evenementen van Jong Ondernemen de concurrentie aangaan met andere junior companies.

Aansluiting op het onderwijs

Junior Company bestaat uit twee varianten, Junior Company vmbo en 
Junior Company havo/vwo. Op deze manier is het programma afgestemd op het niveau van de leerlingen en de eisen van het onderwijs.

Dankzij de programma's van Jong Ondernemen sluit het onderwijs goed aan op de huidige maatschappij en het bedrijfsleven. Het programma is daarnaast goed te implementeren in het onderwijs. 

Het programma sluit aan op competentiegericht onderwijs en geeft leerlingen de kans om theoretische kennis in de praktijk toe te passen.

Programma Junior Company

 Onderwijsniveau:   vmbo en havo/vwo
 Kan invulling geven aan:  Junior Company vmbo: keuzevak Ondernemen, profielwerkstuk
 Junior Company havo/vwo: Bedrijfseconomie, profiefwerkstuk
 Leerjaar:  bovenbouw
 Programmaduur:  10 maanden (optie tot 5 maanden)
 Studiebelasting:  Junior Company vmbo: 100 uur
 Junior Company havo/vwo: 160 uur
 Aantal deelnemers:  5 - 7 leerlingen per company (individuele start incl. persoonlijk E-portfolio)

Stappenplan Junior Company vmbo en Junior Company havo/vwo

Programma inhoud - vmbo

Junior Company bestaat uit 6 fases verspreid over een heel schooljaar – vmbo

In de eerste 4 fases schrijven de leerlingen stapsgewijs hun eigen ondernemingsplan. In fase 5 voeren de leerlingen dit ondernemingsplan ook echt uit. In fase 6 sluiten de leerlingen hun bedrijf af met o.a. een jaarverslag en reflecteren ze op hun ondernemingsplan.

Fase 1. Het team

Elke leerling maakt de kleurentest of de E-scan om zichzelf beter te leren kennen. De leerlingen vormen teams op basis van verschillende kwaliteiten. Ze leren over de verschillende functies en solliciteren hierop. Daarnaast maken ze afspraken over de samenwerking.

Fase 2. Het idee

In deze fase bedenken de leerlingen het product dat ze gaan verkopen. Ze doen dit door vanuit hun eigen interesses te brainstormen. Ze interviewen hun doelgroep en onderzoeken hun concurrentie.

Fase 3. Marketing

Ze ontwikkelen hun huisstijl en vullen de marketingmix in.

Fase 4. Geld verdienen

De teams schrijven in deze fase het financiële onderdeel van het ondernemingsplan. Ze berekenen hun kosten, hoeveel geld ze nodig hebben en bepalen hun verkoopprijs.

Fase 5. Het bedrijf runnen

De teams gaan hun plannen uitvoeren. Daar hebben ze geld voor nodig. Daarom verkopen ze aandelen van €5 per stuk. Ze werven investeerders en houden een investeerdersvergadering. Daarnaast kopen de leerlingen hun product in of maken dat zelf. Vervolgens ze hun bedrijf om zo veel mogelijk te verkopen.

Fase 6. Afsluiten

Aan alles komt een eind. De teams schrijven een jaarverslag en sluiten hun bedrijf af. Ze betalen belasting en betalen de investeerders uit. Ze organiseren een afsluitende investeerdersvergadering. Daarnaast reflecteren ze op hun ondernemingsjaar. Eventueel kunnen ze een doorstart maken met hun bedrijf.

Programma inhoud - havo/vwo

Junior Company bestaat uit 6 fases verspreid over een heel schooljaar – havo/vwo

In de eerste 4 fases schrijven de leerlingen stapsgewijs hun eigen ondernemingsplan. In fase 5 voeren de leerlingen dit ondernemingsplan ook echt uit. In fase 6 sluiten de leerlingen hun bedrijf af met o.a. een jaarverslag en reflecteren ze op hun ondernemingsplan.

Fase 1. Het team

Elke leerling maakt de E-Scan om zichzelf beter te leren kennen. De leerlingen vormen teams op basis van verschillende kwaliteiten. Ze bekijken welke functie het beste bij hen past en solliciteren hierop. Daarnaast maken ze afspraken over de samenwerking.

Fase 2. Het probleem

In deze fase bedenken de leerlingen het product dat ze gaan verkopen. Ze doen dit door te bedenken welke problemen zij (of anderen) in het dagelijks leveren ervaren en welke oplossing ze kunnen bieden. Op basis daarvan bedenken ze hun product. In deze fase onderzoeken ze daarnaast hun concurrentie, de branche en maken ze een SWOT-analyse.

Fase 3. Marketing

De teams schrijven een plan voor de marketing met onder andere een marketingmix en een huisstijl.

Fase 4. Financiën

De teams schrijven in deze fase het financiële onderdeel van het ondernemingsplan. Ze maken een investerings- en financieringsplan, een exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting en berekenen de verkoopprijs.

Fase 5. Het bedrijf runnen

De teams gaan hun plannen uitvoeren. Daar hebben ze geld voor nodig. Daarom verkopen ze aandelen van €5 per stuk. Ze werven investeerders, houden een investeerdersvergadering en werken hun investeerdersregister bij.
De teams ontwikkelen hun producten of kopen hun producten in. Ze promoten hun bedrijf en verkopen hun product aan zoveel mogelijk klanten. Ze maken afspraken met leveranciers, houden de voorraad en administratie bij, voeren verkoopgesprekken en houden hun bestaande klanten tevreden. 

Fase 6. Afsluiten

Aan alles komt een eind. De teams schrijven een jaarverslag en sluiten hun bedrijf af. Ze betalen belasting en betalen de investeerders uit. Ze organiseren een afsluitende investeerdersvergadering. Daarnaast reflecteren ze op hun ondernemingsjaar. Eventueel kunnen ze een doorstart maken met hun bedrijf.

Faciliteiten

De leerlingen krijgen:
  • Toegang tot de online leeromgeving Mijn Jong Ondernemen met theorie, video’s en tips & tricks
  • Toegang tot individueel E-portfolio waarin leerlingen opdrachten maken en de docent de voortgang in de gaten kan houden en feedback kan geven
  • Mogelijkheid om deel te nemen aan verschillende evenementen
  • Junior E-Scan voor het ontdekken en monitoren van talenten en ondernemerschapscompetenties
  • Een zakelijke bankrekening
  • Korting bij het openen van een webshop via onze partner CCV Shop en veilig betalingsverkeer via CCV Pay of Buckaroo
  • Twee verschillende mogelijkheden qua boekhouding:
    1. Twinfield, boekhoudpakket (online)
    2. Een boekhoudprogramma in Excel (offline)
  • Advies van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland bij het aanvragen van octrooien
  • Een bewijs van deelname bij succesvolle afsluiting

Jong Ondernemen is daarnaast bereikbaar voor vragen (bij uw persoonlijke aanspreekpunt).

Evenementen

Elk jaar organiseert Jong Ondernemen verschillende evenementen voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Denk aan het Start-up Event, maar ook aan de Marktdag in de regio. Het hoogtepunt van het jaar is de Nationale finale. Uiteraard informeren wij u tijdig over elk evenement en de mogelijkheden om deel te nemen.

Startbijeenkomst
Dit uitdagende traject feestelijk openen geeft extra glans aan de zaak. Daarom is het absoluut het overwegen waard om op uw school een startbijeenkomst organiseren. Een goed moment ook om extra aandacht te schenken aan het doel en de werkwijze van het programma. Wilt u ook graag zo’n evenement organiseren? De regiomanager van Jong Ondernemen helpt u graag.

Start-up event
Het landelijke Jong Ondernemen Start-up event is een dag vol inspiratie voor ondernemers in spe. Leerlingen ontmoeten hier succesvolle ondernemers en andere junior companies. Allerlei leuke en leerzame activiteiten maken de dag compleet. Het Start-up event vindt plaats aan het begin van het schooljaar. 

Company Launch
Op de regionale Company Launches pitchen de companies in tweetallen hun bedrijfsconcept aan een lokale jury. De jongeren overtuigen het publiek en proberen punten te scoren bij de jury. Wie heeft de meest volledige en unieke pitch? De jury geeft daarnaast ieder team nuttige tips en stelt haar netwerk open.

Marktdag
Elk bedrijf kan meedoen aan één van de Marktdagen van Jong Ondernemen. Een Marktdag is een mooie kans voor leerlingen om hun verkooptechnieken te oefenen. Hier presenteren ze namelijk zelf hun product of dienst aan het winkelend publiek in een winkelcentrum. De beste teams krijgen een prijs. 

Nationale finale
Behoort een van uw teams bij de beste bedrijven van Nederland? Dan mag dit team zich presenteren op de Nationale finale voortgezet onderwijs. Een deskundige jury beoordeelt de teams en roept aan het einde van de dag de winnaar uit. Een onvergetelijke ervaring!

Aansluiting op het onderwijs

Al onze programma's vormen een doorlopende leerlijn. Daarnaast kent ieder programma zijn unieke eigenschappen. Junior Company:

  • Met dit programma kan aansluiting worden gevonden met de examenprogramma’s. De mate van aansluiting met de examenprogramma’s is afhankelijk het gekozen profiel en vakken.
  • Op het vmbo kan Junior Company ingezet worden als invulling van het profielwerkstuk. Daarnaast is Junior Company een praktische invulling van het keuzevak 'ondernemen'.
  • Op de havo en het vwo is Junior Company bij uitstek geschikt om in te zetten als profielwerkstuk bij het profiel Economie & Maatschappij. Jong Ondernemen biedt u alle handvatten die u daarvoor nodig heeft. Daarnaast kan Junior Company worden ingezet binnen de vakken economie of bedrijfseconomie, het biedt een praktische invulling van diverse eindtermen binnen deze vakken.

Programmatraining | Haal eruit wat erin zit

Docenten spelen een cruciale rol tijdens het programma Junior Company. Om de kwaliteit van het programma en de impact ervan op de leerlingen te vergroten is het van essentieel belang dat elke docent de programmatraining van Jong Ondernemen volgt. Jong Ondernemen heeft een nieuwe training ontwikkelt waarin:

  • de docent leert op welke manier het programma het beste kan worden ingezet,
  • de docent wordt gecoacht in een andere manier van lesgeven,
  • de docent leert de online omgeving van Jong Ondernemen optimaal te gebruiken.

Deze training is van essentieel belang voor elke docent om met het programma aan de slag te gaan.

Meer informatie over de Programmatraining

"Door deelname aan de programma's is mijn leven er heel anders uit gaan zien en ben ik mede door Jong Ondernemen de persoon die ik nu ben."
Stefan Dekker Alumnus Student Company & Directeur Hold-it

Partners van dit programma zijn: