Zuider Gymnasium wint Nationale Sci-Tech Challenge 2019

Thursday 04 April 2019

Stel, je krijgt de opdracht om een innovatieve oplossing voor een duurzaam openbaar vervoersysteem in Brussel te bedenken en de CO2-uitstoot in de stad te verminderen. Hoe pak je dat aan? Wij weten zo snel geen goede oplossing, maar gelukkig de leerlingen van het Zuider Gymnasium, Bredero College, Vreewijk Lyceum en Hoeksch Lyceum wel. Zij deden mee aan de Nationale Sci-Tech Challenge die we met ExxonMobil organiseerden op 28 maart. Het Zuider Gymnasium bedacht het beste plan en gaat 15 mei naar de Europese finale. Gefeliciteerd!

Het EIC Mainport in Rotterdam stroomt langzaam vol met leerlingen van de vier deelnemende middelbare scholen. De leerlingen kijken afwachtend om zich heen, want ze weten de opdracht nog niet. Spannend! Na een korte introductie van Jong Ondernemen, ExxonMobil en het EIC Mainport Rotterdam is het eindelijk tijd om de opdracht bekend te maken: bedenk een innovatieve oplossing voor een duurzaam openbaar vervoersysteem in Brussel en verminder de CO2-uitstoot in de stad. De leerlingen vormen een fictief consultancybureau en gaan enthousiast aan de slag met de challenge. Waar de een rustig alle cijfers opzoekt, schrijft de ander in no-time de flipover vol. De leerlingen krijgen de hele dag hulp van experts van ExxonMobil.

Innovatieve ideeën

Na uren rekenen, schrijven en nadenken is het aan het einde van de dag tijd voor de presentaties. Een jury bestaande uit Cees Alderliesten van Deltalinqs, Hadewig van Gelder van ExxonMobil en Mariolein van der Plas van Jong Ondernemen beoordeelt de presentaties van de leerlingen. Ze let op innovatie, haalbaarheid, technologie, kostenanalyse, creativiteit, kwaliteit en teamwork. Na elke presentatie is er ruimte voor juryvragen. Hieronder een overzicht van de ideeën van de deelnemende teams:

Zuider Gymnasium

De leerlingen van het Zuider Gymnasium willen automobilisten verplichten om hun auto buiten de stad te parkeren, er mag geen auto meer de binnenstad in. Elke dag zijn dat er maar liefst 190.000. Om alle auto’s op te vangen buiten de stad worden er 175.924 parkeergarages bij gebouwd. Langs de snelwegen komt een bord waar op staat hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn in de garage. De kosten voor het bouwen van de parkeergarages worden terugverdiend door €1.20 per uur te vragen. Daarnaast wordt het gebruik van het OV gestimuleerd door 3 euro per dag voor een kaartje te vragen, worden achttien metrostations bijgebouwd en kunnen op meer plekken fietsen gehuurd worden.

Bredero College

De leerlingen van het Bredero College willen de mobiliteitsproblemen in Brussel aanpakken door een monorail die rijdt op elektriciteit (zweeftrein) te bouwen. De monorail stopt bij veel toeristische plekken en bij de rail worden parkeergarages gebouwd, zodat mensen de auto kunnen laten staan. Daarnaast komen er gratis parkeerplekken voor carpoolers, worden er paaltjes in het centrum geplaatst om auto’s tegen te houden.

Vreewijk Lyceum

De leerlingen van het Vreewijk Lyceum hebben gekeken naar de drukste plekken in de stad en willen daar metrostations bouwen. Om het aantal vrachtwagens te verminderen, willen ze het riool gebruiken voor het versturen van pakketjes. Natuurlijk gaan ze eerst wel het riool schoonmaken. Onze ontlasting wordt opgevangen en daar wordt het eigen huis mee verwarmd. Ook willen ze afspraken maken met alle bedrijven om flexibele werktijden in te voeren. Elke werknemer die file vermijdt, moet beloond worden.

Hoeksch lyceum

De leerlingen van het Hoeksch Lyceum willen meer en goedkoper openbaar vervoer. Auto rijden wordt veel duurder, waardoor het niet meer aantrekkelijk is om met de auto Brussel in te rijden. Verder willen ze parkeerplaatsen buiten de stad bouwen waar iedereen gratis gebruik van kan maken. Automobilisten kunnen na het parkeren doorreizen met het openbaar vervoer. Ook voeren ze een spitsheffing in, in Stockholm heeft het tot een stuk minder files geleid, zo vertellen ze.

En de winnaar is...

Alle presentaties zijn geweest, nu is het aan de jury om een winnaar te kiezen. Lastig, want na ruim een half uur heeft de jury pas een uitslag. “Wat hebben jullie er allemaal een werk van gemaakt. We zijn verrast door al jullie creatieve oplossingen”, begint Hadewig van Gelder. “Het Hoeksch Lyceum heeft een realistisch plan dat goed te implementeren is. Het Zuider Gymnasium heeft een zeer gedetailleerde berekening, het idee is krachtig en simpel. Kleding goed op elkaar afgestemd en mooie presentatie, maar de uitwerking van de ideeën kan beter. Het Vreewijk Lyceum heeft een leuk idee, slim om ook het vervoer van goederen mee te nemen. Maar het idee is iets te breed en onderbouwing mag uitgebreider. Het Bredero College heeft een heel creatief idee, mooi teamwork ook. We misten wat informatie over de kosten en haalbaarheid. Helaas kan er maar één de winnaar zijn en dat is het Zuider Gymnasium. Gefeliciteerd!”

De leerlingen van het Zuider Gymnasium komen met een grote glimlach naar voren. “We zijn heel trots dat we dit als team hebben bereikt. We hebben gebruikgemaakt van elkaars kwaliteiten. Nu op naar de finale in Brussel!”

Bredero College is tweede geworden, het Vreewijk Lyceum derde en Hoeksch Lyceum vierde. Wat een top prestatie. Het Zuider Gymnasium gaat op 15 mei namens Nederland naar de Europese finale van de Sci-Tech Challenge.

Informatie over de Sci-Tech Challenge

De Sci-Tech Challenge is een initiatief van ExxonMobil in samenwerking met stichting Jong Ondernemen en JA Europe. De challenge bestaat uit drie onderdelen: een schoolbezoek van ExxonMobil-ingenieurs, een quiz en als afsluiting dé Nederlandse wetenschapswedstrijd. ExxonMobil riep deze challenge in het leven om jongeren actief te betrekken bij de uitdagingen rond energie en klimaat, en om de interesse voor technologie aan te wakkeren.

« Back

'Mijn leerlingen versterken elkaar. Zij leggen tijdens het programma de basis om later in hun leven topondernemer te worden.'


Wiclef Poesiat
Docent van het jaar 2017
Lyceum Schravenlant

'Ik begeleid met veel plezier en geniet er van om te zien hoe de studenten mijn tips en opmerkingen toepassen in hun eigen praktijk. Dat geeft mij weer een extra ‘boost’ voor mijn eigen werkzaamheden!'

Gijs den Engelsman
Performance Matters
Begeleider sinds 2015
Lees Gijs' verhaal als begeleider

'Student company Easy World is nu ook officieel een start-up. Ik dank Jong Ondernemen zeer voor deze leerervaring.'



Peter Mikhail 

Student Company Easy World
Haagse Hogeschool

"AT&T hecht veel waarde aan haar samenwerking met Jong Ondernemen om studenten te helpen hun talenten te ontdekken en zich voor te bereiden op een professioneel leven. ‘Leaders for a Day’ is een fantastische manier om dat te doen."


Paul Floris
Director, Global Managed Services
AT&T