Aantal ondernemende studenten en scholieren groeit snel

Thursday 11 July 2019

Ondernemen leeft! Dat blijkt niet alleen uit de cijfers die de Kamer van Koophandel begin dit jaar publiceerde, maar ook stichting Jong Ondernemen ziet een flinke groei. Dit schooljaar namen bijna 120.000 jongeren deel aan onze praktische ondernemerschapsprogramma’s. Dit is een groei van ruim 45.000 deelnemers ten opzichte van vorig schooljaar.

De interesse in ondernemerschapsprogramma’s voor het onderwijs neemt een steeds hogere vlucht. Scholen willen graag een rol spelen in het voorbereiden van jongeren op de snel veranderende arbeidsmarkt, waarin ondernemerschap en een ondernemende houding centraal komen te staan.

Al bijna 30 jaar helpen wij jongeren met het ontwikkelen van een ondernemende houding. Dat doen we door middel van de praktische programma’s waarin ondernemende vaardigheden, zoals creativiteit, zelfredzaamheid, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen centraal staan. We bieden een complete leerlijn aan vanaf de basisschool tot de universiteit. Vorig schooljaar 2017/2018 namen 71.093 jongeren deel aan onze programma’s, maar dit jaar is het aantal dus flink gestegen tot maar liefst 117.219.


Steeds meer jongeren krijgen via stichting Jong Ondernemen de kans om een ondernemende houding te ontwikkelen. © Jostijn Ligtvoet Fotografie

Gat onderwijs en arbeidsmarkt

Mariolein van der Plas, algemeen directeur Jong Ondernemen: "Fantastisch om te zien dat we zo’n grote groei doormaken. Juist in deze tijd waarin de arbeidsmarkt in een razendsnel tempo verandert, is een ondernemende houding onmisbaar. Deze houding hoort niet alleen bij ondernemers, maar ook werknemers moeten bijvoorbeeld steeds meer verantwoordelijkheid nemen. Door middel van onze programma’s bereiden we jongeren voor op deze veranderende arbeidsmarkt. Dit doen we in samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven, zodat het gat tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt niet groter, maar juist kleiner wordt."

Groei primair onderwijs

De grootste groei zit in het primair onderwijs, namelijk 64% ten opzichte van vorig schooljaar. Voor leerlingen vanaf groep 5 heeft Jong Ondernemen het Vakantie-eiland en de Pop-up Store. Naast deze twee programma’s maakt de stichting elk jaar een paar lessen rond een bepaald thema, zoals de Koningsdagles.

"Koningsdag is bij uitstek een dag waarop Nederlandse jongeren laten zien hoe ondernemend ze zijn; creatief nadenken over waar je goed in bent of wat je kunt verkopen. We hebben hiervoor een prachtig programma ontwikkeld om ze daarbij te helpen. We vinden het positief en inspirerend dat, ondanks de hoge werkdruk, basisschoolleraren ervoor open staan om met hun leerlingen aan de slag te gaan met ondernemende vaardigheden. Ook omdat deze vaardigheden, zoals creativiteit en samenwerken, niet standaard worden getoetst maar wel heel belangrijk zijn voor kinderen in de tijd waarin we nu leven."

60.000 ondernemende meisjes

Het afgelopen schooljaar was van het aantal deelnemers ongeveer 52% vrouw. Van der Plas: "Door onze programma’s ervaren meisjes al op jonge leeftijd hoeveel ze in hun mars hebben op het gebied van onder meer samenwerken, problemen oplossen en leidinggeven. Ze zien in deze belangrijke levensfase dat ze helemaal niet onderdoen voor hun mannelijke klasgenoten, waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgen waar ze later weer profijt van hebben. Hiervoor willen we ons dan ook extra inzetten de komende jaren."

« Back

'Mijn leerlingen versterken elkaar. Zij leggen tijdens het programma de basis om later in hun leven topondernemer te worden.'


Wiclef Poesiat
Docent van het jaar 2017
Lyceum Schravenlant

'Ik begeleid met veel plezier en geniet er van om te zien hoe de studenten mijn tips en opmerkingen toepassen in hun eigen praktijk. Dat geeft mij weer een extra ‘boost’ voor mijn eigen werkzaamheden!'

Gijs den Engelsman
Performance Matters
Begeleider sinds 2015
Lees Gijs' verhaal als begeleider

'Student company Easy World is nu ook officieel een start-up. Ik dank Jong Ondernemen zeer voor deze leerervaring.'



Peter Mikhail 

Student Company Easy World
Haagse Hogeschool

"AT&T hecht veel waarde aan haar samenwerking met Jong Ondernemen om studenten te helpen hun talenten te ontdekken en zich voor te bereiden op een professioneel leven. ‘Leaders for a Day’ is een fantastische manier om dat te doen."


Paul Floris
Director, Global Managed Services
AT&T