Alumni denken mee over kerstcampagne Coca-Cola Nederland

Thursday 29 August 2019

We zitten nog middenin de zomer, maar voor Coca-Cola Nederland is het alweer bijna tijd om na te gaan denken over hun kerstcampagne. Want als je aan Kerstmis denkt, dan denk je waarschijnlijk al snel aan Coca-Cola. Dat zal dit jaar niet anders zijn. Zal misschien een idee van een van onze alumni gebruikt worden voor de campagne? Acht oud-deelnemers van ons programma Student Company volgden namelijk een workshop bij Coca-Cola Nederland in Rotterdam. Ze kregen onder meer de kans om ideeën aan te leveren voor de kerstcampagne!

The Coca-Cola Foundation is sinds 2017 een partner van Jong Ondernemen. We ontvingen een donatie om ondernemerschap bij jongeren te stimuleren en hen de kans te geven om een ondernemende houding te ontwikkelen. Deze donatie past in de maatschappelijke ambitie van Coca-Cola Nederland om de positie van jongeren binnen de samenleving te versterken. Om de samenwerking verder vorm te geven, gaan we de komende tijd samen een aantal workshops organiseren. Op donderdag 22 augustus was de eerste workshop voor acht alumni op het kantoor van Coca-Cola Nederland.

Coca-Cola en Jong Ondernemen organiseerden samen een marketingworkshop voor alumni.

Kijkje in de Coca-Cola keuken

Wat kun je nog allemaal vertellen over een merk dat wereldwijd zó bekend is? Nou, genoeg! De acht jongeren kregen een uniek kijkje in de keuken van Coca-Cola. Naast een uitgebreid verhaal over de geschiedenis van het bedrijf, inclusief leuke weetjes, werd er dieper ingegaan op de socialmediacampagnes en de acties die georganiseerd worden op onder meer festivals en op straat (experiential marketing). De focus lag niet alleen op het merk Coca-Cola, maar ook op de andere merken, zoals Honest, Fuze Tea, Royal Bliss, Finley en Fanta. Natuurlijk hadden de jongeren ook genoeg vragen. Zo wilden ze weten hoe het zit met het geheime recept van de cola, hoe ze omgaan met de concurrentie en hoe de uitrol van Fuze Tea in Nederland is verlopen.

Speeddaten en Home Alone

Na de enthousiaste en inspirerende presentaties van de medewerkers was het tijd om zelf aan de slag te gaan. De jongeren kregen een case voorgelegd: bedenk een activatie voor in / rondom de Coca-Cola Kerst truck, die ook te vertalen is naar social media. Ze mochten groots denken, maar moesten wel rekening houden met een aantal zaken, zoals: de doelgroep moet ouder dan 13 jaar zijn, sampling moet een onderdeel van de activatie zijn en er moet rekening gehouden worden met duurzaamheid.

Ze kregen een half uur om met toffe ideeën te komen. Dat was voor de jongeren geen probleem, want in no time stonden alle ideeën al op papier. Zo bedacht een groep een actie om eenzaamheid met Kerstmis tegen te gaan. Bij de Kerst truck krijgen mensen een blikje cola waar een vraag op staat. Deze vraag stellen ze aan een vreemde, zo ontstaat er een gesprek. Het is een soort speeddate. Als er een leuke klik is, dan wordt dat geregistreerd. De stad met de meeste matches wint een event.

De andere groep bedacht onder meer om een Home Alone Experience te doen in de Kerst truck. Dan wordt de truck omgebouwd tot een scène uit de film Home Alone en kunnen mensen zelf een parcours bedenken. Er komen dan ook echt ‘inbrekers’ op het parcours. Dit wordt gefilmd en kan zo weer gedeeld worden via social media. En voor het duurzaamheid-gedeelte bedacht de groep om een video-kerstboodschap op te nemen bij de Kerst truck die de bezoekers meteen naar hun familie en vrienden kunnen versturen. Zo hoef je geen kaarten te kopen en te versturen, want die belanden er na toch waarschijnlijk weer in de prullenbak.

Coca-Cola en Jong Ondernemen organiseerden samen een marketingworkshop voor alumni.

Bedankt

De medewerkers van Coca-Cola Nederland waren erg enthousiast over alle ideeën van de jongeren. Misschien zien we wel een van de ideeën terug in december!

We willen Coca-Cola Nederland bedanken voor deze inspirerende en toffe dag. We hopen dat we binnenkort weer samen een workshop kunnen organiseren voor onze nieuwe deelnemers.

« Back

'Mijn leerlingen versterken elkaar. Zij leggen tijdens het programma de basis om later in hun leven topondernemer te worden.'


Wiclef Poesiat
Docent van het jaar 2017
Lyceum Schravenlant

'Ik begeleid met veel plezier en geniet er van om te zien hoe de studenten mijn tips en opmerkingen toepassen in hun eigen praktijk. Dat geeft mij weer een extra ‘boost’ voor mijn eigen werkzaamheden!'

Gijs den Engelsman
Performance Matters
Begeleider sinds 2015
Lees Gijs' verhaal als begeleider

'Student company Easy World is nu ook officieel een start-up. Ik dank Jong Ondernemen zeer voor deze leerervaring.'



Peter Mikhail 

Student Company Easy World
Haagse Hogeschool

"AT&T hecht veel waarde aan haar samenwerking met Jong Ondernemen om studenten te helpen hun talenten te ontdekken en zich voor te bereiden op een professioneel leven. ‘Leaders for a Day’ is een fantastische manier om dat te doen."


Paul Floris
Director, Global Managed Services
AT&T