Grote investering in Stichting Jong Ondernemen brengt ondernemerschap dichter bij kansarme jongeren

RUT_233421klein.jpg 10:48

Stichting Jong Ondernemen en de Coca-Cola Foundation gaan de komende drie jaar meer dan een half miljoen euro steken in het stimuleren van ondernemerschap onder middelbare scholieren in kansarme omgevingen. Jong Ondernemen is de grootste organisatie in Nederland die ondernemerschap onderwijs verzorgt voor scholieren en studenten. Met de investering die de Coca-Cola Foundation doet kan de stichting belangrijke stappen zetten naar haar doelstelling om per jaar 250.000 jongeren kennis te laten maken met ondernemerschap. Het geld wordt geïnvesteerd in het programma Junior Company van Jong Ondernemen, dat erop is gericht scholieren van 15 tot 17 jaar een jaar lang een eigen bedrijfje te laten runnen.

Stichting Jong Ondernemen laat op dit moment op jaarbasis zo’n 80.000 jongeren kennis maken met ondernemerschap. De stichting heeft daartoe lespakketten ontwikkeld voor basis-en middelbaar onderwijs, maar ook voor MBO, HBO en Universiteiten. In alle programma’s van Jong Ondernemen staat ‘doen’ centraal. Voor basisscholieren gaat het nog om virtuele ondernemingen, op de middelbare school draait het al om echte bedrijven die worden opgericht. “Het gaat ons echter niet zozeer om het promoten van start-ups”, zegt voorzitter Hubert Deitmers, zelf ondernemer en investeerder. “Het is ons meer te doen om het creatieve denken, het nemen van risico’s en het omzetten van ideeën naar uitvoering. Deze skills heb je nodig als jonge beginner op de arbeidsmarkt. Of je nou je eigen start-up bedrijf begint of dat je bij grotere ondernemingen in dienst gaat. Het is ook voor de concurrentiepositie van de BV Nederland van belang dat onze jongeren dit krijgen aangeleerd”. Deitmers vervolgt: “Voor ons is die donatie van Coca-Cola heel belangrijk, omdat wij tegen 2022 een kwart miljoen scholieren en studenten willen bereiken met onze programma’s, ieder jaar weer. Als we dat halen, dan weten we zeker dat we iedere jongere minimaal één keer in zijn schoolcarrière met ondernemerschap hebben kunnen laten kennismaken. Dat kost gewoon geld en we zijn afhankelijk van dit soort grote bijdragen om die doelstelling te kunnen verwezenlijken.” 

Speciale variant
Het te doneren bedrag, in totaal 600.000 USD, komt uit het wereldwijde duurzaamheidsprogramma van Coca-Cola. De donatie past in bij de zogenoemde Youth Development-ambities van het frisdrankenbedrijf. Jong Ondernemen ontwikkelt onder de naam Junior Company Plus een speciale variant van het programma om met name jongeren in kansarme omgevingen te bereiken en de kans te geven de vereiste eigenschappen te ontwikkelen. Jongeren in de zeven grootste steden van Nederland krijgen in het voorlaatste jaar van hun middelbare school de mogelijkheid om hun eigen bedrijf op te starten, waarbij zij worden begeleid door een coach die zelf in het bedrijfsleven werkt. In hun laatste jaar op de middelbare school krijgen zij een persoonlijke coach, die hen helpt zich voor te bereiden op de laatste stap richting arbeidsmarkt, of dat nu een vervolgstudie of een baan is. Daarbij zullen de scholieren ministages kunnen lopen en krijgen zij sollicitatietraining aangeboden. Dit moet hen helpen de juiste keuze voor vervolgopleiding of baan te maken. 

« Terug