Ondernemende leerkracht & leerlingen op CBS De Bron | Pop-up store

22553197_1499175453503009_7063035339556126736_o.jpg 11:54

Op 23 oktober is leerkracht Karen met haar groep 7/8 gestart met ondernemerschapsprogramma Pop-up store. Ze leerden een eigen bedrijf op te zetten door producten te ontwerpen en verkopen. De dag werd gestart met sollicitatiegesprekken voor de functies binnen het bedrijf. Via Facebook was het hele Pop-up store programma te volgen! Inmiddels hebben Karen en haar leerlingen het programma afgerond. Wij vroegen Karen naar haar ervaringen.

Wat waren de reacties van de leerlingen?
"Het moeilijkste voor de leerlingen was dat zij dachten gelijk aan de slag te kunnen en ‘dat doen we wel ff’!". Hier kwamen ze snel van terug en kwamen ze erachter dat er heel veel bij kwam kijken. Wel gaven ze aan dat ze niet ver waren gekomen als ze niet alle info hadden gekregen. Dat is wel erg leuk!”

Wat is de grootste les geweest voor de leerlingen tijdens het programma?
“Het samenwerken had hier en daar wel wat uitdagingen. Het was vooral een grote les dat er nauwkeurig gewerkt moest worden. Sommige leerlingen die dachten dat ze ondernemen heel leuk zouden vinden, zeiden juist nooit een eigen onderneming te willen starten. Andere kinderen die het programma zonder verwachtingen in gingen, vonden het super leuk en wilden wél verder. Een onderneming heeft zelfs na het programma producten gemaakt op bestelling en aan leerlingen in andere groepen verkocht voor €0,20. Ze konden in ieder geval niet stoppen met ondernemen!”

Wat heb je zelf geleerd tijdens het programma?
“Het verkoop moment ging wel in een rap tempo. Ik denk dat ik de volgende keer een verplicht aantal producten instel. Ik vond het een heel mooie ervaring en zeker voor herhaling vatbaar! Gaaf om de creativiteit en handelsgeest in leerlingen naar boven te zien komen. Volgende keer zorg ik voor een paar extra handen in de groep.”

Hoe verliep de afronding van het programma en het uitroepen van de winnaars?
“Ik heb zelf oorkondes bij de Action gehaald en toegevoegd voor de winnaars en het bedrijf met de meeste samenwerkingsuitdagingen die ze uiteindelijk hebben overwonnen. De groep die heeft gewonnen, heeft tijdens het laatste verkoopmoment een slimme zet gemaakt waardoor er veel geld binnen kwam. De groep die alles keurig netjes op orde had en dacht dat ze wel zouden winnen, hadden maar net een paar euro winst!”

« Terug