Rotterdamse havenbedrijven in gesprek met werknemers van de toekomst

IMG_2294.jpeg 08:51

Gedurende één dag gingen leerlingen aan de slag met een vraagstuk rondom het thema ‘werknemer van de toekomst’. Hoe kunnen bedrijven in de haven aantrekkelijk zijn en blijven voor de toekomstige werknemers?

Op 21 en 22 februari ontmoetten voortgezet onderwijs en bedrijfsleven uit de Rotterdamse haven elkaar tijdens de Young Port Business Challenge. Drie scholen werden voor deze Challenge gekoppeld aan drie havenbedrijven. De haven is in transitie, denk hierbij aan toename van efficiency, digitalisering en duurzaamheid. Wat betekent dit voor bedrijven en voor hun toekomstige werknemers? Op het Driestar College kwamen de leerlingen netjes in pak binnen, klaar om van start te gaan. Zij kregen als introductie een kijkje in de wereld van de containerterminals en de werkzaamheden door David van Rooden van RWG Rotterdam World Gateway. Bij Lyceum Schravenlant stond Leo van der Logt van VOPAK voor de klas om de leerlingen alles over zijn werk in de tankopslag te vertellen. Carola Servaas en Renee Naaktgeboren van Damen vertelden hun verhaal over de wereld van de Scheepsbouw aan leerlingen van het Wolfert Lyceum. Wie zijn zij? Wat doen zij en welke uitdagingen hebben zij in de haven?

Pitchen voor het havenbedrijf
Vervolgens hebben de leerlingen in teams nagedacht over het werk van de toekomst in de haven: wanneer willen zij er graag werken? Na het brainstormen, discussiëren en uitwerken van de ideeën, werden de bevindingen in 3 minuten voor de klas en het havenbedrijf gepitcht. “De leerlingen hebben veel geleerd en voor sommigen was het pitchen een persoonlijke overwinning,” aldus Wiclef Poesiat (docent Lyceum Schravenlant).

Wat vinden de werknemers van de toekomst belangrijk bij hun toekomstige werkgevers? ‘Gevarieerd werk’ staat bovenaan de lijst. De leerlingen vinden het belangrijk dat er genoeg te doen is zonder dat er werkstress wordt ervaren. Daarnaast is werken in een lichte omgeving met veel groen en flexibele werktijden een must. Als bedrijven de droombaan hebben gecreëerd, hoe gaan zij dan hun werknemers van de toekomst bereiken? Om jongeren enthousiast te maken voor werk in de haven denken de leerlingen dat de havenbedrijven vooral sociale media en vloggers moeten inzetten.
Aan het einde van de Young Port Business Challenge gingen de havenbedrijven naar huis met inzicht in de wensen van de werknemers van de toekomst en de leerlingen met inzicht in bedrijven van de toekomst en het beroepenveld.

Over de Young Port Business Challenge
EIC Mainport Rotterdam (EIC) is het educatief informatiecentrum van de Rotterdamse haven. Dagelijks bezoeken onderwijsinstellingen in de gehele onderwijskolom met hun leerlingen en studenten de Rotterdamse haven en het EIC. Zo ontdekken en beleven zij de Rotterdamse haven en de vele mogelijkheden er te werken. Jong Ondernemen en het EIC werken samen aan deze Challenge om jong ondernemerschap in de haven te versterken. Het Havenbedrijf Rotterdam ondersteunt deze Challenge.

« Terug