Hoe jij helpt

Hoe jij helpt

Met het product of de dienst die jij levert help je jouw klant; je lost een probleem of behoefte op. In dit onderdeel bepaal je welke producten/diensten jij aanbiedt, dus hoe jij helpt.

Bekijk onderstaande filmpjes. In het filmpje links vertelt Daniël over zijn groentewinkel, in het filmpje rechts vertelt Eric over het aanbod in zijn sportschool. 

Hoe duurzaam is mijn bedrijf?

Tegenwoordig komt steeds meer het besef dat ondernemen om meer draait dan winst maken en geld verdienen. Het gaat vooral om waarde toevoegen en dat is veel breder dan geld. Het gaat om waarde toevoegen aan mensen en de omgeving; iets betekenen voor de wereld en de wereld een beetje mooier maken. Roetz Bikes is een voorbeeld van zo'n sociale onderneming.

Roetz Bikes maakt van oude stadsfietsen weer nieuwe fietsen. Ze recyclen oude fietsen en gebruiken duurzame materialen, zoals duurzame kurk en hout. De mensen die de fietsen in elkaar zetten, komen van de sociale werkplaats. ‘’Wij richten ons niet alleen op winst, maar op een verantwoord product. We zouden goedkopere producten uit Azië kunnen bestellen, maar daar zijn de arbeidsomstandigheden slechter en het vervoeren van de materialen is niet goed voor het milieu.’’ –aldus Mark Groot Wassink van Roetz Bikes. 

Hoe duurzaam is jouw bedrijf? Welke initiatieven neem je om echt iets te betekenen voor de wereld om je heen? 

Welke diensten biedt Mariska aan?

Met je bedrijf biedt je vaak verschillende producten en diensten aan. Mariska (thuiskapster) doe dat ook. Bekijk hieronder de lijst met diensten die ze aanbiedt: 

  • Dames/heren knippen
  • Dames/heren knippen en föhnen
  • Kinderen knippen
  • Kleuren
  • Watergolven
  • Permanent
  • Bruidskapsels
  • Opsteken
  • Make-up (alleen in combinatie met bruidskapsels of opsteken)

Bekijk ook haar website voor een overzicht van de diensten die ze aanbiedt. Daarnaast biedt Mariska ook een aantal producten aan, zoals shampoos, conditioners en haarkleuring. 

Essentieel en leuk voor erbij bij Mariska

Mariska biedt verschillende diensten en producten aan. Als thuiskapster is het knippen van het haar van mensen haar belangrijkste dienst. De diensten van Mariska die essentieel (need to have) zijn: 

  • Dames/heren knippen
  • Kinderen knippen
  • Dames/heren knippen en föhnen

De diensten van Mariska die leuk voor erbij (nice to have) zijn: 

  • Kleuren
  • Watergolven
  • Permanent
  • Bruidskapsels
  • Opsteken
  • Make-up

Alle producten van Mariska zijn leuk voor erbij (nice to have):

  • Shampoos
  • Conditioners
  • Haarkleuring

Opdracht 1. Verantwoord ondernemen

Lees de informatie bij 'Hoe duurzaam is mijn bedrijf?'. Hoe draagt jouw bedrijf bij aan de wereld om je heen? Koop jij bijvoorbeeld duurzame producten in of werk je samen met een werkloze 50+er? 

Opdracht 2. Mijn product/dienst

Met je bedrijf kun je verschillende producten en diensten aanbieden. Je kunt het zien als alle items die de klant in jouw (denkbeeldige) etalage ziet liggen. Lees de informatie Welke diensten biedt Mariska aan en lees welke diensten en producten zij aanbiedt. Maak vervolgens zelf een lijst met de diensten en producten die jij aan wilt bieden met jouw bedrijf. Schrijf in de eerste kolom al je diensten en in de tweede kolom al je producten. 

Opdracht 3. Essentieel of leuk voor erbij?

Niet alle producten en diensten die jij aanbiedt hebben evenveel waarde voor jouw klanten. Sommige producten en diensten zijn essentieel (need to have). Andere producten of diensten zijn meer leuk om erbij te hebben of te doen, die noemen we in deze opdracht nice to haveBepaal voor jouw diensten en/of producten welke echt essentieel zijn (de reden dat klanten naar jou komen) en welke leuk zijn om erbij te hebben (nice to have).