Inspiratie voor de casus

Je gaat met je company aan de slag met de casus voor de finale! Hieronder vind je inspiratie voor deze casus. Want welk socialmediakanaal zet je in voor jouw company? Welke hashtags gebruik je? En hoe bouw je een goede Instagramfeed? Hieronder geven we je tips, inspiratie en voorbeelden voor het inzetten van social media voor jouw company.

Succes met de casus!

Instagramontwerp Jong Ondernemen.jpg
Je krijgt onder meer tips en tricks hoe je een goede Instagram-feed bouwt. Bovenstaande feed is van Jong Ondernemen. Links was de feed en rechts is de huidige feed. Welke vind jij beter/mooier?

Welk socialmediakanaal kies je?

Hieronder vind je een overzicht van welk socialmediakanaal je het beste kunt inzetten voor welke doelgroep.

Instagram

Op Instagram kun je jouw company visueel (met foto's) in beeld brengen. Beeldmateriaal is bij Instagram het belangrijkste, want dat zien mensen het eerst. 
De groei in aantal gebruikers is het grootst onder jongeren tot en met 19 jaar. In de leeftijdscategorie 20-39 jaar gebruikt bijna 50% Instagram. Dit kanaal is dus erg interessant als je een jonge doelgroep (jonger dan 40 jaar) wilt bereiken. 

Branches op Instagram: Mode, beauty, lifestyle (reizen, koken, gezondheid, interieur, design, sport, kunst), bedrijven met een jonge doelgroep.

Facebook

Facebook is nog steeds het grootste socialmediaplatform (ondanks dat het aantal gebruikers afneemt) en is vooral populair bij 20-39 jarigen en 40 tot 64 jarigen. Bij Facebook ligt de focus ook op beeld, maar ook op tekst (meer dan bij Instagram). 

Branches op Facebook: allemaal

LinkedIn

LinkedIn is een geschikt medium voor zakelijke doeleinden, bijvoorbeeld om vacatures te delen of mensen op de hoogte te brengen van zakelijke successen. Ook worden er steeds meer zakelijke vlogs, mijlpalen van organisaties en zakelijke updates gedeeld op LinkedIn.

Branches op LinkedIn: Business-to-Business, bouw, marketing en communicatie, (zakelijke) dienstverlening

Inspiratie casus Jong Ondernemen-2.jpgDenk goed na welk socialmediakanaal je inzet voor jouw company.

Twitter

Op Twitter vind je vooral 20-39 jarigen, maar het aantal gebruikers neemt al jaren af. Twitter is vooral geschikt voor snel, actueel en zakelijk nieuws. Je deelt er actuele informatie. 

Branches op Twitter: Overheid, media, (zakelijke) dienstverlening, business-to-business

Pinterest

Pinterest kan ook een interessant kanaal zijn voor jouw Junior Company. Op Pinterest kun je jouw bedrijf net als op Instagram visueel goed uiten. Het platform wordt vooral gebruikt door vrouwen tussen de 20-39 jaar. In principe is Pinterest een grote zoekmachine, gebruikers zoeken er bijvoorbeeld veel naar tips & tricks, inspiratie of interessante artikelen. Als je de juist zoektermen gebruikt in jouw profiel, pins of Pinterest-borden is de kans groot dat gebruikers jou via die weg kunnen vinden. Pinterest is vooral geschikt voor bijvoorbeeld het genereren van bezoekers naar je website door artikelen, blogs tips of inspiratie te delen. 

Branches op Pinterest: Hobby, mode, beauty, lifestyle, reizen, kunst, (online) marketing

YouTube

YouTube is een heel groot socialmediaplatform, na Facebook is YouTube het grootst. Net als Pinterest is YouTube eigenlijk een grote zoekmachine. Op dit socialmediakanaal vind je meer mannen dan vrouwen. Je kunt YouTube inzetten voor jouw company door er bijvoorbeeld (korte) video's te delen met tips & tricks, weetjes, aftermovies en inspiratie. 

Branches op YouTube: Beeldende branches met producten, zoals mode, beauty, lifestyle, reizen, webshops etc.

Tips voor het inzetten van social media voor je company

Hieronder vind je een aantal tips voor het inzetten van social media voor jouw company:

  • Je hoeft niet op alle socialmediaplatformen actief te zijn. Doe er 1 of 2 heel goed, in plaats van 4 maar half. 
  • Bedenk heel goed welk kanaal je voor welke doelgroep in wilt zetten (zie het overzicht hierboven). En ook: wat is je boodschap per kanaal? Instagram is bijvoorbeeld meer gericht op foto's en LinkedIn meer op een inspirerend businessverhaal. Denk goed na wat je per platform wilt vertellen tegen je doelgroep. Je kunt niet altijd elk bericht op elk platform plaatsen, omdat de doelgroepen en de benadering vaak anders zijn.
  • Maak een bedrijfsprofiel aan voor je company en géén persoonlijk socialmediaprofiel. Als je een bedrijfsprofiel aanmaakt kun je namelijk meer, zoals informatie zien van je doelgroep (leeftijd, woonplaats, activiteit op social media) en je kunt de statistieken zien (hoe goed scoren je berichten?). Daarnaast is het op Facebook bijvoorbeeld niet mogelijk om een persoonlijk profiel in een bericht te taggen als je die persoon niet volgt. Dus om te voorkomen dat mensen je niet kunnen taggen, ook zeker een bedrijfsprofiel aanmaken. Het staat ook netter als je een bedrijfsprofiel hebt, mensen zullen je dan sneller serieus nemen.
  • Tag bedrijven/merken/mensen in je berichten. Heb je een leuk event bijgewoond van bedrijf X, tag dat bedrijf dan in je social media bericht. Op deze manier zien ze jouw bericht en misschien liken/delen ze het wel óf ze gaan jou volgen. Let wel op: niet random mensen taggen, want dat wordt niet gewaardeerd ;)

    Inspiratie casus Jong Ondernemen.jpg

  • Gebruik hashtags. Door hashtags te gebruiken verspreid je je content en heb je een groter bereik en meer kans op likes/volgers. Geen idee welke hashtags je moet gebruiken? Kijk bij eventuele concurrenten welke hashtags zij gebruiken, ga zelf wat zoeken op Instagram welke hashtags er in jouw branche allemaal zijn of gebruik een hashtagtool, lees daar meer over in dit artikel van Frankwatching. Wissel genoeg af met de hashtags die je gebruikt en plaats er niet té veel bij je bericht. Richtlijn: ongeveer 8-10 hashtags per bericht. Beter 10 hele goede, dan 30 'mindere' hashtags.
  • Zorg dat je profieltekst op elk platform goed geschreven is. Wat doet je bedrijf? Waarom zouden mensen juist jouw company moeten volgen? Wat hebben mensen eraan als je jou gaan volgen? Vertel dat duidelijk in je profieltekst/bio.
  • Bepaal doelstellingen. Wat wil je bereiken met bijvoorbeeld Instagram of Facebook? Wil je juist meer volgers, meer website bezoekers, naamsbekendheid vergroten, meer producten verkopen, nieuwsbrief inschrijvingen? Bepaal per platform wat het doel is. Zo kun je ook makkelijker in de gaten houden welk platform het beste werkt voor jouw company.
  • Bied op elk platform relevante en unieke content. Maak content waar je volgers iets aan hebben en dat ze graag willen delen of doorsturen.
  • Reageer op vragen via social media of reacties van volgers. Zorg ervoor dat je betrokken bent bij je merk en je doelgroep. Like ook foto's van je volgers en ga eventueel wat volgers terugvolgen (dat hoeft natuurlijk niet altijd). Reageer ook op berichten van anderen, bijvoorbeeld bedrijven of merken die interessant zijn voor jouw company.
  • Heb plezier en probeer zoveel mogelijk uit. Alles is mogelijk op social media. Heb je een leuk idee voor een bericht? Probeer het meteen uit, wie weet pakt het goed uit. Werkt het toch niet? Je kunt het bericht verwijderen of proberen de volgende keer beter te scoren. Door veel te posten en te proberen leer je jouw doelgroep ook steeds beter kennen en kun je in no time geweldige content voor ze produceren.
  • Volg relevante bedrijven/mensen. Zo bouw je voor jouw company ook een interessante (Instagram)feed met relevante berichten waar je vervolgens weer op kunt reageren of liken. En wellicht gaan die bedrijven/mensen jouw company ook volgen.

Inspiratie: Jong Ondernemen op Instagram

Doelgroep Instagram van Jong Ondernemen

Jong Ondernemen richt zich op Instagram op alle jonge ondernemers in Nederland of jongeren die geïnteresseerd zijn in ondernemen, met natuurlijk een focus op deelnemers tijdens onze programma's zoals Junior en Student Company. Via onze Instagram-posts en Stories willen we jongeren inspireren en motiveren om aan de slag te gaan met ondernemende vaardigheden en hun toekomst. Door tips te delen, ervaringsverhalen en leuke weetjes hopen we de doelgroep te enthousiasmeren!

Het afgelopen jaar heeft Jong Ondernemen wat veranderingen doorgevoerd in haar online communicatie, onder meer Instagram is onder handen genomen! Hieronder vind je meer informatie over onze 'oude' en 'nieuwe' feed.

Oude Instagram-feed

Tot een paar maanden terug was ons Instagram-profiel een samenraapsel van foto's (vaak ook onscherp, vlakke kleuren en mindere kwaliteit) die niet inspirerend waren, niet op elkaar aansloten en de content was te veel gefocust op onze evenementen, vaak ook nog zonder achtergrondinformatie over het evenement. Kortom: onze Instagram-feed was een rommeltje en gaf niet duidelijk weer wat Jong Ondernemen doet en waar ze zich op focust.

De posts waren daarnaast te veel gericht op onze partners en huidige deelnemers aan Junior en Student Company. Hierdoor spraken we wel deze 2 doelgroepen aan, maar andere doelgroepen niet. Potentiële volgers wisten vaak niet waar het over ging. Dat moest anders, zeker als we meer wilden groeien.

Instagramontwerp Jong Ondernemen.jpg
Links staat de oude Instagram-feed en rechts de nieuwe. Zoals je kunt zien is de oude feed een rommeltje en spreekt niet erg aan. Als je ernaar kijkt weet je nog niet precies wat Jong Ondernemen doet. Als je naar de nieuwe feed kijkt, zit er al meer een structuur in, de kwaliteit van de foto's is beter en de quotes tussendoor geven ook meer een indruk van wat Jong Ondernemen doet. Er zit een betere 'flow' in de Instagram-feed.

Nieuwe Instagram-feed

Sinds een paar maanden hebben we onze 'oude' Instagram-feed weggehaald en zijn we opnieuw gaan bouwen. We hebben deze keuze gemaakt, omdat we vanaf het begin willen knallen met mooie foto's en verhalen om zo een 'schone' feed te maken. Zo hopen we ook onze doelgroep, jonge ondernemers en jongeren die geïnteresseerd zijn in ondernemen (met focus op onze deelnemers), aan te spreken en te enthousiasmeren. Hierboven zie je onze oude en nieuwe feed. Welke spreekt jou het meeste aan? ;)

Denk goed na over hoe je jouw Instagram-feed wilt inrichten. Het hoeft zeker niet perfect te zijn, maar let bijvoorbeeld op:

  • soort foto's die je post.
  • kwaliteit van de foto's.
  • probeer de foto's een beetje op elkaar te laten aansluiten bijvoorbeeld qua stijl en kleur.
  • teksten die je bij de posts schrijft (aantrekkelijk, geen grote lappen tekst, goed Nederlands)
  • genoeg afwisseling tussen de berichten.
  • regelmatig posten.
Instagram Posts

Wij vinden een goede afwisseling van het soort berichten op Instagram belangrijk. Zo posten we de ene keer een tip van een (oud)-deelnemer, een throwback naar een event, ervaringsverhaal van een deelnemer of een leuk verhaaltje rondom huidige deelnemers. Ook gebruiken we genoeg emoticons in de posts en 'hakken' we het bericht in kleine stukjes door genoeg enters toe te voegen, zodat het fijn leesbaar is. We proberen er ook op te letten dat de teksten niet té lang worden. De ene keer hebben we een langer bericht en de andere keer een korter. Hieronder zie je een paar voorbeeld van onze Instagram-posts

Jong Ondernemen op Instagram - inspiratie (1).jpg

Een quote van een oud-deelnemer.

Jong Ondernemen op Instagram - inspiratie (4).jpg
Een ondernemerstip met een link naar onze competitie Student Company van het Jaar 2019 én een company van vorig jaar uitgelicht.

Jong Ondernemen op Instagram - inspiratie (3).jpg
Een terugblik, Throwback Thursday met een link naar onze competitie Junior Company van het Jaar.

Jong Ondernemen op Instagram - inspiratie (2).jpg
Een throwback naar ons alumni-event Leaders for a Day.

Instagram Stories

Instagram Stories is ook een perfecte manier om je doelgroep op een leuke manier te bereiken. Tegenwoordig worden Instagram Stories veel meer bekeken dan een gewone Instagram post. Het is dus zeker relevant om regelmatig iets te posten in je story. Hieronder een paar tips voor Instagram Stories:

  • Post regelmatig een story. Hoe vaker je post, hoe relevanter je wordt voor je volgers. En zo heb je dus meer bereik.
  • Post alleen stories die bij je merk passen en wat leuk is voor je volgers om te zien, lezen of horen.
  • Wissel foto's af met boomerangs en video's, zo houd je de aandacht van je volgers langer vast.
  • Het beste is om niet elke dag maar 1 foto te posten in je story. Maak er een echt verhaal van, het heet niet voor niks 'story'. Maak je story minimaal met 3 foto's/video's/boomerangs. Dan pas kun je een echt verhaal vertellen aan je doelgroep.
  • Voeg gifjes toe, schrijf leuke teksten en tag mensen + gebruik hashtags. 
  • Repost stories waar je in getagd wordt, leuk voor jou, maar zeker ook voor diegene die je in het bericht heeft getagd.
  • Net een Instagram-bericht op je feed gedeeld? Deel deze dan ook in je story met bijv. 'new post' erbij. Zo weten mensen ook dat je een nieuw bericht geplaatst hebt. 
  • Speel met je stories in op de actualiteit en feestdagen/ speciale dagen (bijv. dag van de ondernemer, dag van de duurzaamheid).
  • Geef een kijkje achter de schermen in je stories. Dat vinden mensen altijd erg leuk om te zien.
  • Ook belangrijk: een Instagram story hoeft niet perfect te zijn. Je mag best wel een wat 'mindere' foto delen of niet zo'n mooie lay-out van je story. Zolang het bij je bedrijf past is het goed, want je bericht verdwijnt toch na 24 uur.

Hieronder een paar voorbeelden van onderdelen van Stories van Jong Ondernemen. 

Instagram Stories Jong Ondernemen.jpg

Foto 1: Story over Dag van de Ondernemer, we lichtten een aantal companies in de stories uit.
Foto 2: Story met o.a. een link naar een nieuwe bericht op onze feed.
Foto 3: Story over Leaders for a Day
Foto 4 + 6: Story over finale Junior Company van het Jaar 2019 (foto 4 was een boomerang)
Foto 5: Story over ons artikel in het Financieele Dagblad.

Inspiratie: Jong Ondernemen op Facebook, LinkedIn, Twitter & YouTube

Naast Instagram is Jong Ondernemen actief op een aantal andere socialmediakanalen om de doelgroep te bereiken. Per kanaal hebben we een doelgroep en boodschap geformuleerd, zo weten we wat we op welk platform willen posten. Hieronder een overzicht van onze doelgroepen per platform.

Instagram

Doelgroep op Instagram: jonge ondernemers, jongeren die geïnteresseerd zijn in ondernemen en deelnemers aan onze programma's. Instagram is vooral gericht op inspiratie. Zie ook 'Inspiratie: Jong Ondernemen op Instagram' hierboven.

Facebook

Doelgroep op Facebook: (potentiële) docenten (van basisschool t/m univeriteit) en vrijwilligers. We bereiken ook jongeren en partners op Facebook, maar de focus ligt bij Facebook minder op deze twee doelgroepen. Op Facebook delen we vanalles: van updates rondom onze programma's (bijv. prijswinnaars, finalisten), fotoalbums, informatie over onze programma's en leuke interviews met een link naar Jong Ondernemen (bijv. als we in de krant staan). In de berichten gebruiken we ook emoticons. 

JO op Facebook.jpg
Paar berichten van Jong Ondernemen op Facebook.
Foto 1: Fotoalbum van Pitch Battle Zeeland + een bericht erbij
Foto 2: Winnaars van de Pitch Battle in Amsterdam
Foto 3: Inhaken op Sinterklaas.

LinkedIn

Doelgroep op LinkedIn: (potentiële) partners, (potentiële) docenten en vrijwilligers. Op LinkedIn delen we updates vanuit Jong Ondernemen die interessant zijn voor deze doelgroep, zoals prijswinnaars van onze evenementen, als we in de media verschijnen, over onze programma's e.d, Jaarverslag, cijfers van Jong Ondernemen, updates van het bestuur. Op LinkedIn proberen we ook steeds meer kortere video's te plaatsen, zoals van onze Pitch Battles. Dit werkt erg goed.

LinkedIn Jong Ondernemen.jpg

Paar berichten van Jong Ondernemen op LinkedIn. 
Foto 1: dit is een video van de Pitch battle in Rotterdam
Foto 2: ons bestuurslid nam afscheid
Foto 3: een krantenartikel van Jong Ondernemen in het Financieele Dagblad.

Twitter

We zijn niet meer zo actief op Twitter. We gebruiken veel socialmediakanalen en je kunt niet alles even goed doen. Op Twitter hebben we de meeste volgers, maar de minste betrokkenheid. In de toekomst willen we Twitter inzetten om media en ministers te bereiken. 

YouTube

Steeds vaker publiceren we video's op YouTube, nog niet veel maar er komen elk jaar iets meer video's bij. We hebben hier nog geen groot bereik, maar in de toekomst hopen we meer video's te produceren, zodat we op YouTube ook jongeren kunnen bereiken (net zoals op Instagram).

Inspiratie: voorbeelden van bedrijven

Hema

Hema is heel sterk op Facebook en Instagram. Ze posten regelmatig en haken leuk in op de actualiteit, zoals onderstaand bericht over Koningsdag.

Hema voorbeeld.png

Daarnaast plaatst Hema geregeld foto's die klanten hebben gemaakt en berichten over de producten die ze verkopen in de winkel.

Ontwerp zonder titel.jpg
Foto 1 is gemaakt door een klant en foto 2 laat een deel van het assortiment van Hema zien.

Bol.com

Bol.com is ontzettend goed op social media, vooral Instagram en Facebook. Ze spelen zó goed in op de actualiteit. Bekijk vooral de Instagram van Bol.com voor inspiratie. Ze laten door middel van de posts zien wat ze allemaal in hun assortiment hebben. Door het op een leuke en grappige manier te doen, spreken de berichten veel mensen aan. Zo worden de berichten sneller gedeeld of mensen taggen elkaar erin, waardoor het bereik omhoog schiet. Hieronder lichten we er 2 uit.

voorbeeld bol.com.jpg

Foto 1 haakt in op wintersport en foto 2 haakt in op de huizenmarkt, de huizen in Amsterdam zijn onbetaalbaar.

Netflix

Ook Netflix doet het super goed op social media, vooral op Instagram. Ze bedenken leuke memes bij de series, laten wat beelden achter de schermen zien of kondigen op een toffe manier een nieuwe serie/ nieuw seizoen aan. Ze doen het op zo'n leuke manier dat je het bericht meteen wilt liken en mensen erin wilt taggen, waardoor het bereik steeds groter wordt. Hieronder 2 voorbeelden:

Netflix op social media.jpg
Foto 1: Netflix promoot hiermee de serie Vikings en heeft een originele manier bedacht om dat te doen.
Foto 2: Met deze post promoot Netflix de serie Chilling Adventures of Sabrina en heeft ook weer een toffe manier bedacht om dat te doen. Bovenstaande posts spreken mensen veel meer aan dan bijvoorbeeld het standaard promotiemateriaal van een serie en dan zeggen: vanaf maandag weer te zien op Netflix. Juist om het anders te verpakken, bereik je er veel meer mee.