Overzicht les 9

Les 9. Marktdag

Vandaag is de Marktdag. Dit is een andere les dan gebruikelijk.

Je hebt een ruimte binnen (of buiten) de school omgebouwd tot markt, waarbij elk team een eigen stand heeft. 

De les bestaat uit de volgende onderwerpen:

  • Voor de Marktdag
  • Tijdens de Marktdag
  • Na de marktdag

Van tevoren brengen de leerlingen in kaart hoe ze er nu financieel voor staan en hoeveel producten ze nog hebben. Ze stellen ook een verkoopdoel op voor de dag.

Tijdens de Marktdag werken de leerlingen, zodra ze iets verkopen, de administratie bij. Na de Marktdag maken ze de balans op: hebben ze hun verkoopdoel bereikt? Maken ze al winst of zijn ze nog niet uit de kosten? Hoeveel producten hebben ze nog over? 

Leerdoelen

Aan het einde van de Marktdag kunnen de leerlingen het volgende: 

  • De leerlingen zijn in staat een evenement voor te bereiden. 
  • De leerlingen kunnen inschatten waar de klant naar op zoek is en spelen daarop in.
  • De leerlingen zijn in staat haalbare doelen te stellen. 
  • De leerlingen zijn in staat de administratie bij te houden, zodra iets verkocht wordt. 
  • De leerlingen kunnen de balans op maken en conclusies daaruit trekken. 

Tijdschema

Onderdeel  Tijdsindicatie  Korte beschrijving     
 Bespreken  Marktdag  10 min.   Klassikale uitleg docent over het verloop van de  Marktdag en check of iedereen voorbereid is.
 Financiën in  kaart  brengen  20 min.  De leerlingen werken in een opdracht hun financiën bij;  hoe staan ze ervoor, hoeveel producten moeten ze nog  verkopen voor winst etc.
 Marktdag  50 min.  De Marktdag zelf. Dit kan eventueel ook langer of korter  duren.
 Administratie  bijwerken  10 min.   De leerlingen werken hun administratie bij.
 Totaal  90 min.