Projectplanning

Projectplanning

YES! kent een doorlooptijd van 11 weken, waarbij ongeveer 1 les van 50 minuten per week aan YES! besteed wordt. Tijdens de lessen maken de leerlingen opdrachten. De opdrachten die ze niet afkrijgen, maken de leerlingen buiten de les om af. 

Download de projectplanner om (samen met jouw leerlingen) de verloop van het project vast te leggen. Je kunt op de projectplanner aangeven wanneer je de lessen geeft, je ziet wat er tussen de lessen door gebeurt en wat je moet regelen. Tevens kun je zien welke onderwerpen in welke les aan bod komen.

Het is bij les 1, 2, 4, 5, 10 of 11 mogelijk om optionele onderdelen aan de les toe te voegen. Hierdoor wordt de les langer dan 50 minuten, maar krijgen de leerlingen wel extra informatie mee.

Per les is daarnaast een tijdsschema aangegeven. De tijden die hierbij staan zijn een indicatie, je kunt zelf kiezen om onderdelen te verkorten of te verlengen.

Jouw taken en verantwoordelijkheden

Je hebt tijdens het YES! programma de volgende taken en verantwoordelijkheden:

  • Inplannen van de lessen
  • Voorbereiding van de lessen
  • Uitvoeren van de lessen in de klas
  • Het eventueel inbrengen van eigen professionele en persoonlijke ervaring met ondernemerschap tijdens de lessen
  • Zorgen voor voldoende faciliteiten om de lessen uit te voeren op school (denk daarbij aan aanwezigheid van computers en beamer of werkmaterialen als papier/scharen/lijm)
  • Plaatsen van de bestelling van producten bij Lavista of Fair Trade Original. Zorg hierbij voor voldoende tijd  tussen het bestellen van de producten en de verkoopmomenten.
  • Zorgdragen voor tijdige betaling van de factuur van Lavista of Fair Trade Original

Per les staat weergegeven waar je aan moet denken tijdens de voorbereiding van de les.

Marktdag

Een essentieel onderdeel van YES! is de Marktdag. De Marktdag vindt plaats in les 9.

De leerlingen organiseren de Marktdag zelf (tijdens les 7). Ze maken zelf uitnodigingen, versturen uitnodigingen, regelen dat hun stand er goed uit ziet, zorgen voor voldoende producten en wisselgeld. 

Jij helpt de leerlingen bij het organiseren van de Marktdag. Bedenk zo snel mogelijk wanneer de Marktdag plaatsvindt, zodat er voldoende tijd is om mensen uit te nodigen.

Zorg ook voor een locatie, bijvoorbeeld de kantine in de school. Idealiter sluit de Marktdag bijvoorbeeld aan op een moment waarop veel mensen in de school zijn (open-avond, informatiemiddag, themadag oid).

Zodra de marktdag gepland is, rekent u terug op het gewenste startmoment van YES! te bepalen.

Ondernemers en ondernemende werknemers

YES! wordt extra leuk wanneer je er ondernemers en/of ondernemende werknemers bij betrekt. Je kunt dit op verschillende momenten doen. 

  • Tijdens les 2 'het bedrijf starten' nodig je in het optionele onderdeel een ondernemer uit die vertelt hoe het is om een eigen bedrijf te hebben. De leerlingen bereiden vragen voor en stellen deze aan de ondernemer. Hierdoor duurt de les ongeveer 30 minuten langer.
  • Tijdens de Marktdag. De leerlingen moeten hun producten zien te verkopen aan de ondernemers. 

Daarnaast kunt u bij elke andere les ook een ondernemer in de klas halen die zijn ervaring deelt. 

  • Wanneer je een ondernemer zoekt, begint je in jouw eigen netwerk.  
  • Het is van belang dat je duidelijk maakt wat je verwacht van de persoon.