'Jong Ondernemen was een eyeopener voor mij: wat wil ik nou eigenlijk?’

Marjolein van de Luijster dacht na haar deelname aan een programma van Jong Ondernemen (destijds stichting Mini-Ondernemingen Nederland) vaker na om een eigen bedrijf te starten. Maar toch heeft ze daar niet voor gekozen. “Ik vind ondernemen heel leuk, maar ik gebruik die ondernemende blik nu in mijn werk.”

"De brede blik, verder kijken dan de ‘veilige’ omgeving, sprak mij erg aan"

In het schooljaar 1997-1998 deed Marjolein met een aantal andere studenten mee aan het programma Mini-onderneming (tegenwoordig Student Company) van Jong Ondernemen. Ze richtten het bedrijf Nostribus op. “Dit was een communicatiebureau in het klein”, vertelt ze. “We maakten grafische uitingen en gaven advies aan bedrijven. We wilden ervaring opdoen met werken voor klanten. Dit project was anders; zelfstandiger en veel uitgebreider dan een stage. We hadden via via al snel veel opdrachten, dat liep wel lekker. Ontzettend leuk om te doen, we werkten als team ook heel intensief samen. Alle facetten van ondernemen kwamen voorbij: product of dienst bedenken, doelgroep formuleren, ondernemingsplan schrijven, aandelen verkopen én natuurlijk ook echt klanten zoeken én houden. Heel leerzaam. De brede blik, verder kijken dan de ‘veilige’ omgeving, sprak mij erg aan.”

Verder studeren

Marjolein herinnert zich nog goed dat ze het project heel serieus nam. “Ik ging er helemaal voor. Ik wilde naast school een extra uitdaging hebben. Het was ook een geweldige ervaring om als beste mini-onderneming van ons land Nederland te vertegenwoordigen op Malta.” Die serieuze aanpak is bepalend geweest voor de kant die Marjolein is opgeslagen. “Jong Ondernemen was een eyeopener voor mij: wat wil ik nou eigenlijk? Waar ligt mijn interesse en expertise? Waar ligt mijn kracht en waar word ik blij van? Op deze vragen probeerde ik destijds antwoord te krijgen, door mijn deelname ben ik hierover gaan nadenken. Ik kwam erachter dat ik de brede blik die ik tijdens het project van Jong Ondernemen had, ook in mijn werk wilde hebben. Ik was na mijn studie als vormgever gaan werken, maar ik wilde graag de diepte in en meer in contact staan met opdrachtgevers. De vraag achter de vraag achterhalen, want waarom wil iemand eigenlijk een brochure? Past dit wel bij het bedrijf en is dit echt de oplossing voor de achterliggende vraag? Dus ik besloot de deeltijdstudie Communicatie Management te doen en qua werk ontwikkelde ik me van projectmanager tot accountmanager en later account director bij communicatiebureaus. Toen had ik het niet zo door, maar nu ik er op terugkijk heb ik door Jong Ondernemen wel een keuze genomen waar ik nu nog steeds heel blij mee ben.”

“Ik ben een ondernemende werknemer, dat mogen wat mij betreft ook veel meer mensen zijn. Kijk, denk en handel als een ondernemer."

Ondernemende werknemer

Inmiddels werkt Marjolein al een tijdje als Senior Brand Manager bij KPMG. Hier kan ze haar creatieve ei kwijt en heeft ze die brede scope waar ze jaren terug naar op zoek was. “Ik ben een ondernemende werknemer. Dat mogen wat mij betreft ook veel meer mensen zijn. Kijk, denk en handel als een ondernemer. Ben creatief, zoek kansen en breng mensen samen om ideeën tot leven te brengen. Ik vind ondernemen heel leuk, maar zelfstandig ondernemer ben je 24/7. Je voelt het elk moment van de dag en daar zou ik me in kunnen verliezen. Ik ben blij dat ik in mijn baan ondernemend kan zijn, dat geeft me veel energie.”

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!