‘Philips en Ikea hadden interesse in ons product’

Met vijf andere studenten deed Marjolein van den Ham in 2008-2009 mee aan het programma Student Company van stichting Jong Ondernemen. Ze richtten het bedrijf Snooze Design op en bedachten de CLIK, een lamp die je zelf in elkaar kunt klikken. Met dit bedrijf boekten ze het ene na het andere succes. Inmiddels zijn we alweer heel wat jaren verder, maar Marjolein vertelt het verhaal alsof het gisteren was.

“We hadden een hecht team, dat was bijzonder"

“Ik hoop dat ik je vragen kort en bondig kan beantwoorden, want ik ben nogal lang van stof”, begint Marjolein lachend. En lang van stof was ze zeker, maar in positieve zin. Want wat heeft ze een inspirerend en mooi ondernemersverhaal te vertellen. Het begon allemaal in 2008 op het St. Lucas in Boxtel. “In het laatste jaar van mijn opleiding Graphic Design kregen we de mogelijkheid om mee te doen aan het programma van Jong Ondernemen. Dat leek me heel leuk, dus ik schreef me in. Ik vormde met vijf andere studenten een groepje en voor we het wisten hadden we een tof product bedacht: een wekker die je moest weggooien als je wilde snoozen. Dan moest je opstaan om de wekker uit te zetten. Uiteindelijk bleek dit idee technisch niet haalbaar. Wat willen we dan? Samen met een teamgenoot ging ik naar een cradle-to-cradle beurs in Frankfurt om ideeën op te doen, want we vonden duurzaamheid en recycling belangrijk. Op de terugweg brainstormden we erop los en bedachten we een lamp die je zelf in elkaar kunt zetten inclusief verpakking. Zo werd het product de verpakking en de verpakking het product. Dus geen afval bij aankoop van de lamp en kun je ‘m meteen meenemen zonder extra tasje.”

Rad van Fortuin

De DIY-lamp kreeg de naam CLIK. Deze naam verwijst naar het in elkaar klikken van de lamp, maar ook naar de klik van het team. “We hadden een hecht team. Dat was bijzonder, want we kenden elkaar bij de start van het project niet. Met onze begeleider Aafko erbij waren we een winning team’’. De CLIK is een designproduct met een knipoog, zónder afval van verpakkingen. Met dit product schopten de studenten het tot de landelijke finale. “Onze begeleider zei tegen ons: ‘Je moet mensen verrassen tijdens je presentatie, doe iets wat ze niet verwachten’. Hoe cool zou het zijn als iemand in de zaal iets kan winnen? Dus we maakten een soort Rad van Fortuin. Onder alle stoelen plakten we onze visitekaartjes met een uniek nummer. Na onze presentatie vroegen we het publiek onder de stoel te kijken. Iedereen was verrast en keek ineens onder z’n stoel, dat was zo’n leuk gezicht. Toevallig zat Henk Vink, de toenmalige directeur van Jong Ondernemen, op de winnende stoel. Hij was enthousiast.” Met zo’n actie kon het ook niet anders dan dat Snooze Design met de winst naar huis ging, en dat was ook het geval. De zes studenten namen deel aan de Europese finale, die in Rotterdam plaatsvond. “We vielen helaas niet in de prijzen, maar het was een geweldige ervaring.”

"We werden ineens door Philips benaderd, het bedrijf wilde 250 lampen kopen"

Cadeau voor Philips-personeel

De landelijke finale winnen en meedoen aan de Europese finale waren wel echte hoogtepunten voor Marjolein. Maar toch springt één gebeurtenis er echt uit. “We werden ineens door Philips benaderd. Het bedrijf wilde zo’n 250 lampen hebben om als bedankje te geven aan personeel. Philips had toen net een nieuwe lamp gelanceerd en zag ons product wel zitten. We wisten niet wat we meemaakten, dit was zó gaaf. We leverden gewoon onze lampen aan Philips! Daarna toonde Ikea interesse ons product op te nemen in het assortiment. Daar is uiteindelijk geen samenwerking uitgekomen.”

Big learning

Marjolein vertelt enthousiast verder: “Mijn Engels was altijd erg slecht vergeleken met dat van mijn broers. Toen we in de Europese finale stonden, was dat een behoorlijke uitdaging. De deelname aan het project van Jong Ondernemen heeft een grote bijdrage geleverd aan het feit dan ik mijn bachelor in Engeland ben gaan doen. Na de Europese finale durfde ik het aan, ik stapte uit mijn comfortzone en vertrok naar Lincoln waar ik de studie Creative Advertising deed. Dit is een goede keuze geweest. Het heeft mijn perspectief verbreed.”

Uiteindelijk na vier jaar in Engeland gewerkt en gewoond te hebben kwam Marjolein weer terug naar Nederland. Eenmaal terug in Nederland startte ze samen met haar oudste broer een bedrijf. “Eind 2013 richtten we een CrossFit Box op, genaamd CrossFit Climbers Cabin. Een geweldige ervaring en we hadden in korte tijd een hechte community opgebouwd. Helaas zijn we er na een jaar allebei mee gestopt door samenwerkingsproblemen met onze investeerder. Dat was een big learning: leg alles goed vast.” 

Maar dat was niet het einde van haar ondernemersavontuur. “Naast mijn huidige baan als creative bij Creative Agency SuperRebel waar ik dagelijks ondernemers adviseer en ondersteun, ben ik altijd bezig met een nieuwe oplossingen en ideeën. Zo ben ik recent gestart met een eigen business idee om home baking te stimuleren. Het bedenken en uitvoeren van dit soort ideeën geeft me energie en voldoening.”

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!