‘Ons product was te koop bij de Jumbo, hoe gaaf?!’

Volhouden, dat is het woord dat de Student Company tijd van Baham Atval Omar (1997) het beste omschrijft. In het schooljaar 2014-2015 deed hij mee aan het project van stichting Jong Ondernemen. Samen met vier andere studenten richtte Baham het bedrijf Dubbel Check op. Ze bedachten een roze tandpasta die na het poetsen de plekken laat zien waar tandplak zit. “Dan gaan ineens marketingstudenten een tandpasta ontwikkelen, dat was wel pittig!”

“We kwamen steeds verder bij de events van Jong Ondernemen, dat motiveerde enorm"

Het idee voor de tandpasta ontstond toen een teamlid roze tabletjes van de tandarts had meegekregen. “Dat zijn tandplakverklikkers. Met zo’n tabletje kleurt de achtergebleven tandplak roze. Zo kun je zien waar je beter moet poetsen. Bijna iedereen had toen een beugel, dus dit sprak ons wel aan.” Dan heb je een idee, maar als marketingstudenten een tandpasta ontwikkelen is niet niks. “Ja, dat was wel even zwaar hoor. We waren helemaal niet bekend in die wereld. Maar we gaven niet op en hielden vol. Na ruim 100 bedrijven bellen, hadden we eindelijk beet. We kwamen bij een tussenhandelaar in tandpasta, hij had een fabriek in Singapore. We gingen in gesprek en uiteindelijk heeft hij voor ons samples gemaakt.”

Ideeëndag

Baham en zijn team waren blij met de samples, want de tandpasta voldeed aan de richtlijnen. En ze hadden een product dat ze konden verkopen. Maar er waren nog wel een paar problemen met de leverancier. “We stonden op een marktdag van Jong Ondernemen, we wilden echt knallen met de verkoop. Helaas lukte dat niet, want de leverancier leverde niet de beloofde honderden samples, maar ongeveer dertig. Daar leer je dan ook meteen van. Je moet snel schakelen en problemen oplossen.” Ondanks dat ze niet genoeg samples hadden ontvangen, behaalden ze het ene na het andere succes. Ze wonnen pitches en stonden in de finale van Student Company van het Jaar. “We kwamen steeds verder, dat motiveerde enorm. We wonnen helaas niet de finale, maar het was een super ervaring. Ook waren we op een ideeëndag van A.S. Watson (grootste retailer in Health & Beauty, red.). De medewerkers waren enthousiast. Daar was ook een lokale ondernemer die ons product in zijn Jumbo in Westervoort wilde verkopen. We kregen daar een eigen display. Dat is toch gaaf?!”

“We benaderden onder andere Unilever of het bedrijf ons product wilde overkopen in ruil voor royalty’s"

Doodgebloed 

Na een jaar ondernemen startte Baham door met teamgenoot Dennis. Ze schreven Dubbel Check in bij de Kamer van Koophandel en gingen er helemaal voor. Ze vonden een investeerder die voor 49% eigenaar werd van het bedrijf. Aan enthousiasme was geen gebrek, maar toch is het product er nooit gekomen. “We gingen in gesprek met professoren en tandartsen. Uiteindelijk kregen we een patent op ons product. We benaderden onder andere Unilever of het bedrijf ons product wilde overkopen in ruil voor royalty’s. Maar daar kwam niks uit. We kregen de ene na de andere afwijzing. De investeerder wilde het groots aanpakken, maar het lukte gewoon niet. Dennis en ik gingen verder met studeren en het bedrijf is doodgebloed.” Een paar jaar geleden begon het weer te kriebelen. Baham nam contact op met de investeerder. “We zijn opnieuw naar A.S. Watson gegaan. We waren geen ‘studentondernemers’ meer, dus alles ging veel sneller. Er was nog geen fabrikant die ons product kon en wilde produceren. Dus daarna is er weer niks uitgekomen en zijn we gestopt. Het liefst verkopen we het patent, het is nog een paar jaar geldig.”

Logistiekbedrijf

Dubbel Check is op niks uitgelopen, maar Baham zit zeker niet stil. Het ondernemen zit gewoon in hem. “Ik ben nu ook aan het ondernemen. Het leukste vind ik de vrijheid, zelf dingen bepalen, dingen bedenken en uitvoeren. Je voelt je echt vrij! Ik ben nog aan het afstuderen. Normaal gaan studenten stagelopen bij een bedrijf, maar ik loop stage bij mijn eigen bedrijf. Ik ben bezig met het opzetten van een logistiekbedrijf om o.a. PostNL te helpen met het bezorgen van pakketten. PostNL kan door al die online bestellingen de drukte niet goed aan. Zij huren mij in en ik regel dan bezorgers die gaan helpen. Ik heb straks ook bezorgers in dienst en een eigen busje. Er komt wel veel wetgeving bij kijken en ik moet zes examens doen om voor PostNL te mogen bezorgen.”

Zelfvertrouwen

De deelname aan Jong Ondernemen heeft de 24-jarige ondernemer veel gebracht. Hij kijkt dan ook vol trots terug op Dubbel Check. “Ik ben naast mijn eigen logistiekbedrijf ook shopmanager bij Sony. Tijdens het sollicitatiegesprek werd er ook naar Dubbel Check gevraagd. Het valt op, je onderscheidt je van de rest. Door mijn ervaring met Jong Ondernemen weet ik ook hoe ik nu als shopmanager mensen moet aansturen en moet leidinggeven. Ik was de directeur van Dubbel Check. Die ervaring komt nu heel goed van pas. Ik heb ook veel meer zelfvertrouwen gekregen. Jong Ondernemen heeft me veel gebracht en wie weet wat er nog allemaal gaat komen. Ik hoop dat ik over een paar jaar een gastspreker kan zijn bij jullie events en anderen kan inspireren!”

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!