Werk jij in het mbo en geef je lessen over ondernemerschap? Of heb je plannen om ondernemerschap in jouw vakgebied op te nemen? Dan is het belangrijk om te weten hoe de nieuwe keuzedelen eruitzien en hoe je hier vorm aan kunt geven. In deze blog zetten we de belangrijkste veranderingen op een rij. We laten zien hoe je met het programma Student Company van Jong Ondernemen moeiteloos aansluit bij de nieuwe opzet.
Want vanaf schooljaar 2025-2026 zijn de keuzedelen over ondernemerschap vernieuwd. De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft in overleg met het onderwijsveld en het bedrijfsleven een nieuwe set keuzedelen ontwikkeld. Hiermee sluit het onderwijs beter aan op de praktijk en kunnen studenten zich gerichter voorbereiden op ondernemerschap.
1. Wat is er veranderd en waarom?
Voorheen werd in veel opleidingen het keuzedeel Ondernemerschap mbo (K0165) ingezet. Dit was een breed en omvangrijk keuzedeel van 480 studielasturen. In de vernieuwde structuur van SBB is gekozen voor een slimmere opbouw in losse keuzedelen van 240 studielasturen. Daarmee krijgen scholen en studenten meer ruimte om te kiezen voor een opbouw die past bij hun niveau, ambities en opleidingscontext.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zijn de volgende keuzedelen beschikbaar:
- Vernieuwd: Oriëntatie op ondernemerschap (K1485)
- Nieuw: Voorbereiding op het starten van een onderneming (K1487)
- Nieuw: Financieel inzicht in de onderneming (K1482)
- Nieuw: Doorontwikkelen van ondernemerschap (K1480)
Het keuzedeel Ondernemerschap mbo komt hiermee te vervallen. De oude keuzedelen mogen in schooljaar 2025-2026 nog één laatste keer worden aangeboden, daarna niet meer.
Wijzigingen Oriëntatie op ondernemerschap (K1485)
Naast de drie nieuwe keuzedelen, is het keuzedeel Oriëntatie op ondernemerschap (K1485) nog bestaand maar vernieuwd. Het keuzedeel Oriëntatie op ondernemerschap (K1485) is inhoudelijk aangescherpt en biedt studenten een helder en activerend traject om te ontdekken of ondernemen bij hen past. Het keuzedeel bestaat uit vier samenhangende werkprocessen:`
- De student onderzoekt welke eigenschappen, vaardigheden en motivatie horen bij ondernemerschap en reflecteert daarbij op zichzelf.
- De student onderzoekt de mogelijkheden van ondernemen binnen het eigen vakgebied.
- De student verdiept zich in wat er allemaal komt kijken bij het starten van een onderneming.
- De student neemt een (voorlopig) besluit over de eigen ambitie om ondernemer te worden.
De opzet van het keuzedeel is praktisch en persoonlijk: studenten gaan actief op onderzoek uit, voeren gesprekken met ondernemers of begeleiders en onderbouwen hun keuzes op basis van kennis en ervaring. Het resultaat is een goed gefundeerde oriëntatie op ondernemerschap, waarbij reflectie, beroepscontext en eigen motivatie centraal staan.
2. Zo sluit Student Company aan op de verschillende keuzedelen
Het programma Student Company sluit uitstekend aan op de keuzedelen Oriëntatie op ondernemerschap, Voorbereiding op het starten van een onderneming en Financieel inzicht in de onderneming. Studenten doorlopen in Student Company een leerzaam en praktijkgericht traject in vijf fases: van teamvorming en brainstormen tot het maken, uitvoeren en evalueren van een ondernemingsplan. Hieronder zie je per keuzedeel hoe Student Company het programma van SBB versterkt:
Aansluiting Oriëntatie op ondernemerschap (K1485)
- Studenten reflecteren op hun ondernemerskwaliteiten en doen persoonlijkheidstests.
- Ze voeren gesprekken met ondernemers of coaches.
- Ze doen marktonderzoek en verkennen hun vakgebied.
- Aan het einde van het traject formuleren ze een eigen keuze: zie ik mezelf als ondernemer?
De werkprocessen van dit keuzedeel sluiten volledig aan op de eerste, tweede en vijfde fase van Student Company.
Aansluiting Voorbereiding op het starten van een onderneming (K1487)
- Studenten werken hun idee stap voor stap uit in een concreet plan.
- Ze doen marktonderzoek en maken keuzes voor hun doelgroep en positionering.
- Ze schrijven een ondernemingsplan en pitchen hun concept aan anderen.
De kern van dit keuzedeel komt terug in de tweede, derde en vierde fase van Student Company.
Aansluiting Financieel inzicht in de onderneming (K1482)
- Studenten maken een kostenraming, begroting en prijsberekening.
- Ze voeren een break-evenanalyse uit.
- Ze maken een financieel verslag en reflecteren op de uitkomsten.
Deze leerdoelen sluiten perfect aan op fase 3, 4 en 5 van Student Company.
Het keuzedeel ‘Doorontwikkelen van ondernemerschap’ (K1490) richt zich op het verdiepen van een bestaand ondernemingsplan of doorlopende onderneming. Dit keuzedeel is vooral bedoeld voor studenten die al een onderneming gestart zijn, daarom biedt Student Company op dit keuzedeel momenteel geen volledige aansluiting.
3. Starten met Student Company? Zo kan je beginnen:
- Vraag het aansluitingsdocument van Student Company aan. Hierin staat per werkproces beschreven hoe Student Company aansluit, inclusief voorbeelden van opdrachten.
- Kies welk keuzedeel het best past bij jouw studenten en opleiding.
- Gebruik Student Company als format voor de invulling van een keuzedeel: zo hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden.
- Zorg dat je de opdrachten en reflectiemomenten duidelijk koppelt aan de werkprocessen zoals de SBB heeft omschreven. Zo sluit je aan bij de landelijke examineringseisen.
Weet dat de oude keuzedelen nog één keer mogen in 20252026, maar maak vandaag al een plan voor schooljaar 2026-2027.
Samen maken we ondernemerschap betekenisvol
Bij Jong Ondernemen geloven we in leren door te doen. In ontdekken, proberen, fouten maken en succes ervaren. Met Student Company maken we ondernemerschap tastbaar en betekenisvol.
Heb je vragen over het inzetten van Student Company binnen jouw opleiding? Of wil je sparren over de mogelijkheden voor jouw studenten? Neem gerust contact met ons op.


