Junior Company: laat jouw leerlingen kennismaken met ondernemerschap
Tijdens Junior Company richten bovenbouw-leerlingen hun eigen bedrijf op en runnen dit gedurende een schooljaar. Ze verdelen functies, bepalen de doelgroep, brainstormen over hun product, schrijven een ondernemingsplan, verkopen aandelen en houden een financiële administratie bij. Met Junior Company ervaren leerlingen op een praktijkgerichte manier hoe het is om een eigen bedrijf te runnen. Ze ontdekken onder meer waar hun talenten liggen en ontwikkelen belangrijke vaardigheden, zoals creativiteit, samenwerken, zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid nemen. Met Junior Company verrijk je jouw lessen met het échte werk!
Ondernemen met Junior Company in 5 of 10 maanden
Online programma met faciliteiten & events
Begeleiding van professionals uit het bedrijfsleven
Junior Company programma-inhoud
Vmbo
Junior Company voor vmbo bestaat uit zes fases. In de eerste vier gaan leerlingen samen aan de slag met hun ondernemingsplan. In fase 5 voeren ze dit plan ook echt uit en in fase 6 is het tijd voor de afsluiting met o.a. een jaarverslag en reflectie.
Fase 1: Het team
Leerlingen maken een ondernemerstest. Op basis van de uitslag worden de groepjes gevormd en functies verdeeld.
Fase 2: Het idee
Het is brainstormtijd! In deze fase bepalen de leerlingen het doel van hun bedrijf. Wordt het een product of dienst?
Fase 3: Marketing
Een huisstijl is belangrijk voor een bedrijf. Daarom gaan ze aan de slag met hun huisstijl en denken ze na over de marketing.
Fase 4: Financiën
Moneytime! Teams gaan aan de slag met het financiële onderdeel van het ondernemingsplan.
Fase 5: Het bedrijf runnen
Zonder geld, geen succesvol bedrijf. Leerlingen zorgen voor startkapitaal én gaan hun product of dienst echt verkopen.
Fase 6: Afsluiten
Het is tijd om de company af te sluiten! Dit doen de leerlingen o.a. met een jaarverslag en reflectie.
Havo/Vwo
Junior Company voor havo/vwo bestaat uit vier fases. In het programma zijn een aantal elementen van agile-werken toegevoegd. Zo werken leerlingen in sprints van vier weken en leveren ze na elke sprint een concreet (tussen)product in een pitch op.
Fase 1: Team vormen en idee bedenken
Leerlingen onderzoeken hun interesses en drijfveren. Ze maken de DISC- en ondernemerstest en vormen teams. Ze werken een eerste bedrijfsidee uit.
Fase 2: Idee in de markt zetten
De teams werken hun idee verder uit in een ondernemingsplan. Ze krijgen een introductie op de onderdelen marketing, productie, verkoop en administratie.
Fase 3: Bedrijf runnen en verdieping
De teams gaan nu écht ondernemen! Ook kan elk teamlid zich specialiseren in een specifiek onderdeel.
Fase 4: Afsluiten of doorstarten
Ze maken een Jaarverslag en sluiten de company af. Ze reflecteren op hun eigen deelname en leerproces.
Doe mee aan de Junior Company evenementen
Naast het programma Junior Company organiseert Jong Ondernemen elk schooljaar een aantal evenementen, zoals de marktdagen, Pitch Battles en de landelijke competitie Junior Company van het Jaar. Jongeren kunnen tijdens de evenementen onder meer netwerken, oefenen met pitchen, hun producten of diensten verkopen en de strijd aangaan met andere companies. Leerlingen en docenten ervaren deze evenementen als een zeer grote meerwaarde. Het zijn waardevolle en leerzame ervaringen die ze niet snel vergeten!
Faciliteiten Junior Company
Onderstaande faciliteiten zijn inbegrepen bij het programma:
- Online leeromgeving Jong Ondernemen Academy
- Persoonlijk E-portfolio
- Mogelijkheid om een eigen portfoliowebsite te maken
- Aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstand
- Ondersteuning bij implementatie & gedurende het hele schooljaar
- Training voor nieuwe docenten
- Ondernemerschapstest
- Certificaat bij succesvolle afronding
- Deelname aan Pitch Battles, Marktdagen & eventuele Challenges
- Deelname aan competitie Junior Company van het Jaar
Heb je een vraag over ons schoolprogramma Junior Company?
Neem contact met ons op!
"*" geeft vereiste velden aan
“Het programma leert ze omgaan met de praktijk: van het ontwikkelen van een idee tot het verkopen van een product“
Docent bedrijfseconomie Eltjo Smit