'Jong Ondernemen heeft me op sociaal gebied veel gebracht’

Voor Marian de Munnik is het even heel diep graven in het geheugen. In het schooljaar 1998-1999 deed ze mee aan een project van stichting Jong Ondernemen, destijds nog stichting Mini-ondernemingen Nederland. Ze kan zich niet alle details meer herinneren, maar één ding is haar heel goed bijgebleven: “We hadden regelmatig vergaderingen in de avond, we kookten en aten dan ook samen. Dat was echt heel gezellig!”

“We kozen voor een dienst, zodat we konden putten uit onze eigen krachten"

Marian deed mee via Hogeschool Windesheim in Zwolle. Vanuit verschillende opleidingen binnen de school werd het project aangeboden. Het team van de mini-onderneming bestond dan ook uit studenten van verschillende studierichtingen. “Dat vond ik misschien wel het meest interessant. Je leerde mensen kennen van andere opleidingen. Dit was een mooie kans voor mij als persoon. Nieuwe contacten opdoen, nieuwe uitdaging, mijn horizon verbreden.” Met het team bedacht Marian het bedrijf Smashing Promo. “Geen idee meer hoe we op de naam zijn gekomen. We hadden geen product, maar een dienst. We waren een soort consultancybureau. We adviseerden bedrijven over uiteenlopende zaken, met name marketing. We hadden zo’n mooi team met verschillende expertises, daar wilden we gebruik van maken. Daarom kozen we voor een dienst, zodat we konden putten uit onze eigen krachten. Daar zat onze toegevoegde waarde vonden we.”

“Een stel studenten kwam wel even een paar gerenommeerde grote bedrijven adviseren. Zie je het al voor je?"

Horizon verbreden

Maar als Marian er nu aan terugdenkt, moet ze ook hardop lachen. “We hebben toen ook echt de stoute schoenen aangetrokken. Een stel studenten kwam wel even een paar gerenommeerde grote bedrijven adviseren. Zie je het al voor je? Haha, het is natuurlijk heel wat als ik er nu aan terugdenk. Toen hadden we echt zoiets van: dat adviseren doen we wel even. We zagen vooral kansen en dat heeft ons uiteindelijk geholpen, want we hebben een aantal bedrijven mogen adviseren. Dat is toch super leuk? Het waren een soort stageopdrachten, dus het was voor ons als studenten ook goed te doen.”

En dat adviseren van bedrijven was allemaal wel leuk en aardig, maar Marian is alles rondom de company veel beter blijven hangen. “Ik weet niet meer exact wat we allemaal voor de bedrijven hebben gedaan, maar ik herinner me nog wel goed dat we veel samendeden. Ook na schooltijd. Als we bijvoorbeeld een vergadering hadden, gingen we van tevoren samen koken en eten. We hadden onderling veel meer contact met elkaar dan andere companies. De deelname aan dit project heeft me gevormd als mens. Het heeft me op sociaal gebied heel veel gebracht. En ik vond het ook heel leuk dat het ‘echt’ was. We hadden een bankrekening waar geld op binnenkwam. Het was serious business. Ik ervaarde niet de druk van ondernemen, maar wel de verantwoordelijkheid. Ik heb echt mijn grenzen verlegd en heb mijn wereld verbreed. Het is een unieke kans om de theorie los te laten en iets in de praktijk te gaan doen!”

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!