‘Student Company maakt school veel leuker’

Het Student Company traject verliep voor Anthony de Groot (1997) anders dan gepland. Hij deed in 2016-2017 mee en wilde samen met zijn groepje producten inkopen en verkopen. Maar ineens kreeg de docent een mail van het Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede. Het ziekenhuis vroeg of een groepje studenten met een zelfbedacht product aan de slag wilde gaan. En dat wilde Anthony en zijn team wel. Het bedrijf Frodio was geboren. Inmiddels is het een B.V., het bestaat dus nog steeds!

“Het is altijd makkelijk om nu te bedenken wat we destijds hadden moeten doen"

“Het ziekenhuis benaderde onze school, omdat een paar Student Companies erg succesvol waren en zelfs de finale hebben gewonnen. De medewerkers van het ziekenhuis dachten: zij kunnen ons vast wel helpen”, vertelt Anthony. Maar wat was dan het idee waar het ziekenhuis hulp bij nodig had? “Een aantal medewerkers had iets bedacht voor mensen met een vochtbeperking, namelijk een mini-ijslolly. Met een vochtbeperking wordt geprobeerd om de vochtbalans in het lichaam te herstellen. Wanneer het lichaam de balans tussen vochtinname en –uitscheiding niet kan handhaven wordt er te veel vocht vastgehouden en dit kan vervelende consequenties hebben. Denk dan aan vochtophoping rond de enkels, in de longen of in de buikholte. Om te voorkomen dat mensen met een vochtbeperking te veel vocht binnenkrijgen, bedacht het ziekenhuispersoneel dus een mini-ijslolly met precies genoeg vocht. Een raketje is bijvoorbeeld veel te groot. Maar ze wisten niet zo goed hoe ze het product moesten vermarkten en daar gingen wij als Student Company mee aan de slag.”

Een heel proces

Het klinkt best simpel, een ijslolly op de markt brengen, maar dat was het zeker niet. De studentondernemers hebben zich daar destijds wel op verkeken. “Het was een heel proces. Je gaat met voedsel aan de gang en daar zitten heel veel wetten en regels aan vast. We dachten eerst: we laten ziekenhuizen de ijsjes zelf maken. Dat scheelde ons in de kosten en ook qua transport en distributie. Maar na een marktonderzoek bleek dat ziekenhuizen helemaal niet zelf het ijsje wilden maken, want ze wilden zich juist alleen maar focussen op de zorg. Toen zijn we op zoek gegaan naar een producent die het product in eerste instantie in kleine aantallen wilde produceren. Maar niet veel producenten wilden dit. Het was een heel traject om een fijne producent te vinden, uiteindelijk is het gelukt.”

Met de kennis van nu had Anthony het anders aangepakt. “Het is altijd makkelijk om nu te bedenken wat we destijds hadden moeten doen. Maar ik was bijvoorbeeld veel liever eerder van start gegaan met de productie van de ijslolly. We hebben in een schooljaar iets moois neergezet, maar met de kennis van nu had het allemaal veel sneller gekund. Het product ontwikkelen duurde te lang. Ik heb ook geleerd dat we drie stappen verder moeten denken en dat een bedrijf meer is dan alleen het product. Je hebt bijvoorbeeld ook productie, distributie, klanten benaderen en ga zo maar door.”

Anthony gaat verder: “Ons Student Company traject was natuurlijk heel anders dan de andere studentondernemers. Wij werkten al met een bestaand product. Het was voor ons de uitdaging om van iets onprofessioneels iets professioneels te maken. Het ziekenhuis in Ede maakte de ijsjes eerst met water en limonade. Wij hebben zelf een recept gemaakt, verpakkingen bedacht en laten produceren. We hebben alles zelf geregeld, tot aan het stokje. Dus we hebben ons eigen product ontwikkeld.”

"We stonden ook in de finale van Student Company van het Jaar 2017"

Landelijke dekking

En al die moeite is niet voor niks geweest, want Anthony runt het bedrijf nog steeds met compagnon Eimert Kerst. Na hun deelname aan Student Company van Jong Ondernemen richtten ze een B.V. op. “We hebben eerst even een pauze genomen. Niet iedereen wist of die wilde doorgaan met de company. Uiteindelijk ben ik met Eimert doorgestart. Ik kom uit een ondernemersgezin, mijn vader en opa zijn ondernemer. We willen het maximale eruit halen wat erin zit. Op dit moment hebben we een grote klant, één van de grootste horeca leveranciers van Nederland. Daar bestellen veel ziekenhuizen hun producten. Van Groningen tot aan Maastricht en van Amsterdam tot Zeeland; we hebben een bereik in heel Nederland. Onder andere universitaire ziekenhuizen gebruiken onze Frodio’s. We zijn nu ook in gesprek met een andere distributeur. Maar dat is een lang proces.” En wat is de volgende stap? “We willen in de toekomst naar het buitenland met ons product, bijvoorbeeld België en Duitsland. Maar eerst in Nederland alle ziekenhuizen en zorginstellingen voorzien van de Frodio, daarna ook bij mensen thuis leveren, want daar is ook veel behoefte aan, maar dat is qua distributie een lastige opgave. We kijken stap voor stap. En misschien wil iemand het bedrijf ook wel overkopen. We staan overal voor open.”

Finale

Ineens begint Anthony te lachen en zegt: “Toch wel mooi om nu weer die herinneringen van Student Company boven te halen, want er is één ding wat we echt niet meer vergeten. We stonden ook in de finale van Student Company van het Jaar 2017. We zijn toen gewoon tweede geworden. Dat voelde voor ons als een heel groot verlies, waarna we snel zijn afgedropen, maar achteraf mogen we heel trots zijn op het resultaat.

Als de 22-jarige ondernemer iets moet noemen waar hij veel van heeft geleerd dan is het wel stukje plannen als ondernemer. “Student Company was een mooi leertraject, je leert van alles over ondernemen. Het maakte school ook veel leuker. Het stukje netwerken en pitchen is heel waardevol geweest voor mij, maar het plannen van afspraken en deadlines wat ik destijds heb geleerd komt nu nog steeds van pas!

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!