Alumnus Joep ging op handelsmissie met Koning Willem-Alexander

Een bezoekje aan de landelijke finale van Student Company van het Jaar was voor Joep Smolders (1995) genoeg. Dit wil ik ook, dacht hij meteen. Zo gezegd, zo gedaan. In het schooljaar 2013-2014 deed Joep vanuit zijn het Rijn IJssel in Nijmegen mee aan het programma Student Company van stichting Jong Ondernemen. En met succes, nou beter gezegd, met een heel groot succes!

“Aad Ouborg (bedenker van Princess) vond ons product goed, maar zag er geen handel in"

“Het is bizar wat ik allemaal in één schooljaar heb meegemaakt”, begint Joep het gesprek. “De docent vertelde bij de start van het programma dat er hele mooie kansen liggen. En dat heb ik wel geweten!” Want waar moeten we beginnen? Laten we gewoon bij de start beginnen: de KnifeCleaner, het product dat Joep samen met zijn mede studentondernemers bedacht. “Tijdens het brainstormen voor onze company was iemand van de groep een broodje pindakaas aan het smeren. Ineens ging daar onze aandacht naartoe. Want, zo bespraken we, als je een broodje met pindakaas smeert, kun je daarna niet meteen een broodje met chocopasta smeren. Het mes is dan smerig en je wilt niet alle restjes pindakaas in de chocopasta. Daar zijn we toen op gaan voortborduren. Als wij dit ‘probleem’ al hebben met een simpel broodje pindakaas, dan moet een chefkok dat toch ook hebben, dachten we. Als die net rauwe kip heeft gescheden, moet het mes heel goed schoongemaakt worden om weer iets anders te kunnen snijden. Voor we het wisten hadden we ons product bedacht: de KnifeCleaner, een vaatwassertje voor een mes. Je duwt het mes in het apparaatje en binnen vijf seconden is het mes weer helemaal schoon.”

Aan tafel bij ondernemer Aad Ouborg

Vanaf dat moment is het balletje mega snel gaan rollen, want voor ze het wisten zaten de jonge ondernemers aan tafel bij Aad Ouborg, ondernemer en bedenker van het huishoudelijke merk Princess. “We hebben een mailtje gestuurd naar het algemene mailadres ter attentie van Aad Ouborg. Hij stond wel open voor een gesprek, hoe gaaf?! We hebben gepraat over de ontwikkelingen binnen de foodindustrie en hebben ook ons product laten zien. Uiteraard waren we benieuwd wat hij ervan vond. Hij vond het wel een goed product en idee, maar zag er geen handel in. De doelgroep, chefkoks, was te specifiek. De producten van Princess passen in elke keuken, dat is hun kracht. Het was leerzaam om met deze rasondernemer te praten en zijn feedback te ontvangen. Gelukkig lieten wij ons hierdoor niet uit het veld slaan, want we bleven nog steeds geloven in ons product.”

"Ik kijk nog steeds om me heen: liggen er ergens kansen?”

Handelsmissie met de koning

En het bleef niet alleen bij een gesprek met Aad Ouborg. Ook al zag hij er geen markt in, toch overtuigde company KnifeCleaner de jury met hun product tijdens de finale van Student Company van het Jaar 2014. “Voor de competitie hebben we een prototype laten maken. We geloofden er zelf zó in dat de jury er helemaal in mee ging. We wonnen de eerste prijs in de categorie mbo. Heel gaaf! En daarna ging het écht helemaal los. We mochten live pitchen bij een zakelijk programma van RTL Z, mochten naar de Europese finale in Tallinn en ook naar een event voor jonge ondernemers in Israël.” Was dit alles? Nee! Joep gaat verder: “Ik mocht ook namens Jong Ondernemen de AEX openen, omdat de stichting toen 25 jaar bestond. Echt een unieke ervaring. Daar sta je dan in de Beurs van Berlage, heel bijzonder. En we mochten ook op handelsmissie naar Polen met Koning Willem-Alexander, die destijds nog prins was. Dit werd georganiseerd vanuit MKB Servicedesk. We hebben uiteindelijk alleen de hand geschud van de koning, want hij had een strakke planning. Er waren nog meer jonge ondernemers mee, zij namen ons op sleeptouw.”

Ondernemersdroom

Na het ontzettend hectische ondernemersjaar besloot Joep om samen met teamgenoot Lars door te starten met KnifeCleaner. “Daar is niks uitgekomen. Het was een onwijs ingewikkeld apparaat. We zouden 150.000 euro moeten investeren om het eerste prototype te laten maken. En daarna zouden we nog een tweede en derde prototype nodig hebben. Het was super kostbaar. Dat was zo’n grote stap, was niet te overzien. Ik twijfelde ook wel of er genoeg interesse voor zou zijn. Maar door deze ervaring heb ik wel ontdekt dat ik ondernemend ben. Ik kijk nog steeds om me heen: liggen er ergens kansen?” Dat het niks is geworden met KnifeCleaner, vindt Joep jammer maar vindt het eigenlijk niet heel erg. “Je leert ontzettend veel tijdens Student Company. Ik zat in mijn afstudeerjaar, maar bijna het hele jaar draaide om Jong Ondernemen. Ik ging er helemaal voor. Ik mocht op school ook oud-minister Jet Bussemaker en minister Sander Dekker een rondleiding geven en voor hen pitchen. De deelname heeft me gemaakt hoe ik nu ben. Ik heb vooral veel geleerd over mijn presentatie naar anderen toe. Ik heb live op tv gepresenteerd, in een vol Beatrix Theater… breng dan maar je boodschap rustig over op mensen. Super leerzaam! Samen met Lars heb ik ook heel veel geoefend, we maakten er een sport van om de pitch elke keer beter, korter en enthousiaster te doen. De ervaringen die ik tijdens Student Company heb opgedaan, neem ik mijn hele leven met mij mee. Mijn droom is om uiteindelijk een eigen onderneming te hebben en die droom is door Jong Ondernemen wel een stuk dichterbij gekomen.”

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!