Student Company Trashlights bedacht dé oplossing voor zwerfafval op straat

De beste ideeën ontstaan vaak op de momenten dat je het niet verwacht, zo blijkt ook uit het verhaal van Jamiyah van Guilik, Niels de Boer en Tycho Berkhof. In het schooljaar 2020-2021 deden ze via het Rijn IJssel mee aan het programma Student Company. Ze richtten samen het bedrijf Trashlights op. Lang nadenken over hun bedrijfsidee hoefden ze niet, want Niels had een geniale ingeving tijdens het uitlaten van de hond.

"Omdat we de Nederlandse challenge hadden gewonnen, mochten we de Amsterdamse Beurs openen"

Maar wat is dan precies het idee van Niels? “Ik heb het idee voor het bedrijf Trashlights bedacht”, vertelt Niels enthousiast. “Of mag ik dat niet zeggen, klink ik dan arrogant?”, vraagt hij gelijk daarna aan Jamiyah en Tycho. Ze schudden allebei nee. Niels gaat verder: “Ik was de hond aan het uitlaten. Ondanks dat het erg donker was, zag ik allemaal troep op de grond liggen. Maar ik zag geen prullenbak. Tenminste, die kon ik in het donker niet zien. Toen dacht ik: hé, bij Student Company hebben we als tip meegekregen om met het bedrijfsidee ook rekening te houden met milieu en maatschappij. Onderweg naar huis bleef ik maar nadenken… want hoe kunnen we dit probleem nou oplossen? Ineens kwam het idee om verlichting op een prullenbak te verwerken, zodat iedereen in het donker de prullenbak kan vinden en afval niet meer op de grond belandt.”

Concurrentie

Met dit idee ging Niels naar de groep. Iedereen was gelijk enthousiast. Tycho: “Onze docent had ieder van ons de opdracht gegeven om twee tot drie bedrijfsideeën te bedenken, maar die vielen al snel in het niet toen we het idee van Niels hoorden. Dit was het beste en leukste idee. We besloten om daar mee aan de slag te gaan.” Maar hoe pak je dat nou aan om dit idee in de praktijk te brengen? De jonge ondernemers begonnen met het zoeken naar concurrenten. “In Nederland is er één bedrijf dat ook bezig is met iets dat lijkt op ons idee. Dat bedrijf wil alle bestaande prullenbakken vervangen voor nieuwe bakken met verlichting. Ons idee was juist om bestaande prullenbakken te upgraden met verlichting, zodat het voor gemeentes minder kostbaar is en ook duurzamer. Hierdoor hadden wij een interessante positie ten opzichte van onze concurrent”, legt Jamiyah uit.

Blue Innovation Challenge

Het idee van Trashlights sloeg aan bij de gemeentes. “De gemeente was onze doelgroep, dat was wel makkelijk. Zij beheren alle prullenbakken in een stad of dorp”, vertelt Niels. Tycho vult aan: “Dus de eerste stap was om gemeentes te benaderen of ze ons idee zagen zitten. We hadden al snel een aantal geïnteresseerden, zoals Wageningen, Zevenaar, Duiven en we waren ook in gesprek met Arnhem.” Naar de gesprekken namen ze een 3D-print van ‘hun’ prullenbak mee om hun idee te visualiseren.


Video: Trashlights opent de Amsterdamse Beurs.

Niet alleen bij gemeentes sloeg het idee aan, ook bij de Blue Innovation Challenge die georganiseerd werd door Jong Ondernemen in samenwerking met partner Euronext. Tijdens de Blue Innovation Challenge leren studenten meer over duurzame financiering terwijl ze aan hun eigen bedrijf werken. Ze worden gedurende de challenge gecoacht door Euronext-medewerkers. Duurzaamheid staat centraal. “We wonnen de eerste prijs!”, zegt Jamiyah enthousiast. “Dit was een hele mooie en leuke ervaring. Omdat we de Nederlandse challenge hadden gewonnen, mochten we de Amsterdamse Beurs openen. Dat was heel gaaf.” Niet alleen mochten ze de beurs openen, maar ze gingen ook door naar de Europese finale (gehost door JA Europe, de Europese partner van Jong Ondernemen). “Die was helaas wel online wegens corona, maar dit was ook echt leerzaam. We namen het op tegen zeven andere landen. Helaas hebben we niet gewonnen, maar de ervaring was top.”

"Dit gaf ons een enorme boost voor het zelfvertrouwen"

Telefoonangst

Over ervaringen gesproken: wat heeft deelname aan Student Company de drie heren geleerd? “Nooit je concurrent bellen”, roept Tycho meteen en hij kijkt Jamiyah aan om een toelichting te geven. Jamiyah: “Het leek ons een goed idee om onze ‘concurrent’ te bellen. Maar dat pakte niet zo goed uit. Ten eerste is het natuurlijk niet zo slim, omdat we veel over ons idee vertelden waar zij dan ook weer wat mee konden doen. Daarnaast stelde ik allerlei vragen over dat bedrijf en hun product, dat vonden ze blijkbaar niet chill.”Hij lacht en zegt: “Dus de volgende keer doe ik dit niet meer.” Gelukkig hebben genoeg andere dingen wel goed uitgepakt. Niels: “Het hele proces van een onderneming starten, van begin tot eind is heel leerzaam. We hebben gewoon zelf een businessplan gemaakt, dat is toch gaaf? Dat vergeet je nooit meer. En ik had voordat ik begon aan Student Company last van telefoonangst. Daarom besloot ik om het contact met de gemeentes op te pakken, zodat ik van die angst af kon komen. En dat heeft gewerkt.”

Tycho vult aan: “Pitchen is ook iets wat we  goed hebben geleerd, vooral in het Engels voor de Blue Innovation Challenge. En goed voorbereiden. Toen we gingen pitchen voor de challenge bedachten we van tevoren veel vragen die de jury mogelijk zou kunnen stellen. Daar formuleerden we antwoorden op, zodat we goed voorbereid waren en ons verhaal helder hadden. Dit gaf ons een enorme boost voor het zelfvertrouwen.”

Is er naast het niet bellen van je concurrent nog een andere les die de jonge ondernemers hebben geleerd? “Communiceren”, zegt Jamiyah meteen. “Het project waren we met zes studenten gestart. Al snel trokken wij drieën meer naar elkaar toe. De andere drie studenten zagen Student Company echt als een schoolopdracht, even een voldoende scoren en weer door. Wij vonden het juist leerzaam en leuk, we wilden het hele proces doorlopen. Daar botste het al snel, zij waren niet zo gemotiveerd als wij. Dus we besloten na een paar maanden om zelf door te gaan.” Tycho vult aan: “Achteraf gezien hadden we hen er misschien meer bij moeten betrekken, zodat ze ook gemotiveerder waren. Daar leer je ook weer van.”

Toekomst

Inmiddels is het project Student Company voor Jamiyah, Tycho en Niels afgerond. Wat gaat er gebeuren met Trashlights? “Ik wil er denk ik wel nog mee doorgaan”, vertelt Jamiyah. “Het product is er helaas nog niet gekomen, maar alles ligt klaar om tot productie over te kunnen gaan. We liepen vooral vast op productie en de kosten. Daarom ben ik nu in gesprek met een investeerder. Ik hoop het product te kunnen maken en een team te creëren. We hebben er zóveel tijd en moeite in gestoken, het is zonde om er niks meer mee te doen. Genoeg nachtjes doorgehaald, dus nu wil ik ook resultaat zien en daar ga ik voor.”

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!