Aumnus Michel maakte stropdassen voor ABN Amro bank

Ondernemen, dat is het woord dat Michel Rietman het beste omschrijft. In het schooljaar 1992-1993 deed hij mee aan het Student Company programma van Jong Ondernemen. Hij maakte toen voor de eerste keer kennis met ondernemerschap. Hoe gaaf is het dat hij nu zijn kennis en ervaring met ondernemen kan delen met de jonge ondernemers vanuit zijn functie als Regio-aanvoerder Noord-Nederland bij Jong Ondernemen.

"Door Jong Ondernemen heb ik meer zelfvertrouwen gekregen"

“Wat heeft Jong Ondernemen mij gebracht? Goeie vraag”, begint Michel. “Mijn deelname aan Student Company heeft me zeker gevormd hoe ik nu ben. Destijds was ik niet extravert, maar nu ben ik zelfverzekerd. Ik ga gemakkelijk in gesprek met anderen en heb meer zelfvertrouwen gekregen. Dat heb ik onder andere geleerd door het runnen van een eigen Student Company. En ik heb een ondernemende houding ontwikkeld, want ik kreeg na mijn deelname op een gegeven moment onder andere al snel veel verantwoordelijkheid bij mijn stages en (bij)banen. Daardoor heb ik ook sneller stappen gezet in mijn carrière.”

En die carrièrestappen zorgden er uiteindelijk voor dat Michel bij Jong Ondernemen aan de slag ging. “Voor mij draait Jong Ondernemen om de persoonlijke ontwikkeling die jongeren doormaken. Dat heb ik bij mijzelf gezien en dat wil ik nu ook vanuit mijn rol als Regio-aanvoerder Noord-Nederland bij huidige deelnemers zien. Doordat ik zelf aan de kant van de student heb gestaan, kan ik me inleven in wat er op hun pad komt. Het gevoel erbij overdragen. Dat is fantastisch om te doen.”

"Het was echt een avontuur, we maakten er samen iets heel moois van"

Serious Business

We gaan even heel wat jaren terug in de tijd, want hoe zag dat ondernemersjaar van Michel er nou precies uit? “Met twaalf andere studenten ging ik in 1992 het ondernemersavontuur aan op het Factoor College in Zwolle. Leuk zo’n studentenbedrijf, maar wat ga je dan verkopen? Na wat brainstormen kwamen we op het idee om een stropdas van celrubber te maken. Celrubber was toen net hip, tegenwoordig vind je het in elke knutseldoos. We vonden het leuk om daar mee aan de slag te gaan. We knipten de stropdas op maat, bedachten een leuk design zoals een met beertjes, kikkers of vlinders en maakten er een elastiekje aan.” Het studententeam pakte het serieus aan. Er werd een mooie naam gekozen, namelijk Salvador Cravate, de flyers werden gemaakt op een elektronische typemachine en er werd zelfs een heuse presentatiewand gemaakt. “Het was echt een avontuur, we maakten er samen iets heel moois van. Dat zorgde er uiteindelijk ook voor dat we tijdens de marktdag van Jong Ondernemen de Publieksprijs én Presentatieprijs wonnen. Als team mochten we naar de marktdag in Ierland. Het was voor mij letterlijk een ontdekkingsreis, want het was de eerste keer vliegen. De marktdag in het buitenland was echt gaaf. We vielen niet in de prijzen, maar de reis op zich was al een prijs.”

Aanpakken en doorzetten

Naast de reis naar het buitenland, waren de bestellingen van bedrijven wel een hoogtepuntje voor het studententeam. “We waren een succesvolle company. We hebben veel stropdassen verkocht en kregen best wat aanvragen van bedrijven. Zo mochten we onder andere stropdassen maken voor de ABN Amro bank. Dat is toch cool? Dat maakte het extra speciaal.” Het is voor Michel dan wel bijna 30 jaar geleden dat hij een eigen studentenbedrijf runde, maar hij vertelt erover alsof het gisteren was. “Daarom vind ik het ook zo leuk om nu vanuit de andere kant van Jong Ondernemen nieuwe deelnemers te inspireren om er echt een supergaaf jaar van te maken. Want als je er onbevangen in gaat en doorzet, kan het een fantastisch jaar worden. Ik wil dan ook iedereen meegeven: ondernemen is aanpakken en succes bepaal je zelf. Dus ga ervoor!”

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!