‘We mochten ons product overhandigen aan koningin Máxima’

Het verhaal van alumnus Tineke Hessels is er een die je niet snel vergeet. In het schooljaar 2000-2001 deed ze met zeven andere studenten mee aan het programma Mini-onderneming (Student Company, red). Ze volgden allemaal de opleiding tot goudsmid. Het team bedacht dan ook een sieraad: een geurhanger. Op een gegeven moment konden de jonge ondernemers de productie haast niet meer aan, want ze kregen maar liefst 800 bestellingen! En als klap op de vuurpijl mochten ze hun product ook nog overhandigen aan koningin Máxima, toen nog prinses.

"We bedachten een bepaald systeempje waar je parfum in kon doen en dit maakten we vast aan een ketting"

“Ik heb hele goede herinneringen aan mijn deelname aan het programma van Jong Ondernemen”, vertelt Tineke enthousiast. Ze weet niet zo goed waar ze moet beginnen, want ze heeft heel wat hoogtepunten meegemaakt. “Ik weet nog dat we écht ons best moesten doen om een team bij elkaar te krijgen. Binnen onze opleiding tot goudsmid van Vakschool Schoonhoven konden we op een gegeven moment kiezen voor een extra jaar design of techniek. Ik koos met twee anderen voor design, dat betekende ook dat we meededen aan het project Mini-onderneming. Volgens de school moesten we met minimaal acht personen zijn om te kunnen starten. Dus we zijn flink gaan lobbyen bij studenten die techniek hadden gekozen. We wilden zó graag gaan ondernemen. Uiteindelijk hebben we vijf mensen gevonden die wilden meedoen. Het was nog wel een hele klus!”

Ketting met geur

Al het gelobby was het zeker waard, want samen hadden ze een mooi team verzameld. “We hadden echt een toffe groep. We waren allemaal uitersten van elkaar. De groep bestond uit creatievelingen en puur commerciële mensen. Interessante combi.” Het team was gevormd, maar wat voor product ga je dan maken? “We hebben lang gebrainstormd. Natuurlijk wilden we een link met sieraden, dat was duidelijk. Op een gegeven moment kwamen we op het idee van een geurhanger. We bedachten een bepaald systeempje waar je parfum in kon doen en dit maakten we vast aan een ketting. We noemden het product de SMLL en ons bedrijf heette Opfiuz.”

Koning van Noorwegen

De acht jonge ondernemers gingen aan de slag met het ontwerp van de SMLL. Ze hebben alles helemaal zelf gedaan. “Het ontwerpen heeft heel veel tijd gekost, maar uiteindelijk hadden we het product klaar. Het doel daarna was om er zoveel mogelijk te verkopen.” En dat lukte, want de verkoop kreeg ineens een bijzondere wending. “Mensen met een huidallergie meldden zich bij ons. Ze vertelden dat ze geen parfum konden dragen, maar onze hanger wel. De hanger verspreidt namelijk zelf de geur door middel van een watje dat erin zit. De parfum komt niet op de huid. We hadden helemaal niet over deze doelgroep nagedacht, maar vanaf dat moment werd het onze belangrijkste doelgroep.” Opfiuz dacht 100 stuks te verkopen, maar dat werden er al gauw 800. “Ongekend! Dit hadden we niet verwacht, zo bizar. We hebben alle geurhangers met de hand gemaakt. We waren de hele week aan het werk voor ons bedrijf, terwijl we ook nog ander schoolwerk ernaast hadden. Iedereen in het team had een eigen taak, dat werkte goed.”

De interesse in het product kwam ook door veel publiciteit in de krant. “Ons team kwam uit het hele land, onder andere uit Brabant, Limburg, Overijssel, Friesland en de Achterhoek. Overal werden er artikelen over ons bedrijf gepubliceerd. Ook had een teamlid het voor elkaar gekregen dat het FD naar de marktdag van Jong Ondernemen kwam om een artikel over ons te schrijven. Toen wonnen we ook nog de Marktdag en mochten we naar Noorwegen voor een Europees marktevenement. De media-aandacht werd alleen maar groter. Mede daardoor kregen we zoveel aanvragen voor ons product.” En ook in Noorwegen viel Opfiuz in de prijzen. En naast de geweldige prijzen was er ook nog een ontmoeting met de kroonprins, die nu de koning van Noorwegen is.

“Mede door Jong Ondernemen heb ik het aangedurfd om voor mezelf te beginnen"

Veel zelfvertrouwen

Als directeur van Opfiuz moest Tineke alles goed in de gaten houden en iedereen aan blijven sturen. “Ik wilde heel graag directeur zijn, omdat ik toen al wist dat ik ooit mijn eigen zaak wilde starten. Ik heb toen geleerd dat ik het prima kan. Door Jong Ondernemen wist ik dat het wel goed moest komen als ik een eigen bedrijf zou beginnen. Ik leerde bijvoorbeeld hoe ik mensen aan moest sturen. Mede door Jong Ondernemen heb ik het aangedurfd om voor mezelf te beginnen. Ik heb al sinds 2005 mijn eigen bedrijf UNI10. Inmiddels heb ik ook vier mensen in dienst. Natuurlijk moest ik in het begin nog ontzettend veel leren over het ondernemen. Een eigen bedrijf runnen is wel wat anders dan een Mini-onderneming. Maar ik had wel veel zelfvertrouwen gekregen en ik wist gewoon dat het me zou lukken, die zekerheid is heel fijn.”

Gouden geurhanger voor Máxima

Uiteindelijk zat het ondernemen voor de acht jonge ondernemers er na één schooljaar op. En dat betekende ook het einde van Opfiuz. “We hebben geen doorstart gemaakt. Ik wilde wel doorgaan, maar ik kon de kar niet in mijn eentje trekken. We gingen ook allemaal stagelopen, de focus was verplaatst naar school en afstuderen. Jammer, want het is een leuk product met veel potentie.” En dat vond de school ook, want ze werden benaderd of ze het product wilden aanbieden aan koningin Máxima, destijds nog prinses. “We waren zo succesvol geweest, school was daar heel trots op. Speciaal voor Máxima hadden we een gouden geurhanger gemaakt. We zouden maar 3 minuten hebben om Willem-Alexander en Máxima te ontmoeten, maar het werd veel langer. Het zijn ook echt gewoon normale mensen. Ze waren heel enthousiast en wilden van alles weten. En het toffe was nog dat Willem-Alexander het eerste aandeel had gekocht van de nieuwe Mini-onderneming. Hoe bijzonder?!”
De Vakschool Schoonhoven heeft een goede band met het koningshuis, dus zodoende dat toen nog prins Willem-Alexander en prinses Máxima op kennismakingsbezoek waren. “In mijn winkel heb ik een mapje met foto’s van producten, daar zit de foto van Máxima met ons product ook bij. Als mensen daarin kijken, hebben ze daar altijd vragen over. Het is een leuke opening voor een gesprek, het blijft een ontzettend mooie herinnering.”

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!