Student Company PIM bedacht dé oplossing voor gebruikte theezakjes

Met de Tei, een thee-ei, had Lotte Simons (1989) samen met zeven andere studentondernemers in het schooljaar 2009-2010 een groot succes te pakken. Ze verkochten duizenden stuks, wonnen de Nederlandse finale én werden zelfs heuse tv-sterren in het ondernemersprogramma You BC. De naam van hun mini-onderneming maakten ze ook helemaal waar: PIM, oftewel Passievolle Innovatieve Meiden!

“Wij wilden laten zien dat vrouwen goede ondernemers kunnen zijn"

“Zo tof dat ik nu zo’n 10 jaar later weer met Jong Ondernemen in contact kom. Had het helemaal niet verwacht en ineens zag ik jullie berichtje voor een interview. Echt leuk! Ik ging meteen nadenken: hoe was dat toen ook alweer? Het was een gek schooljaar, maar wat een super tijd. Ik heb er destijds erg van genoten”, zo vertelt Lotte enthousiast. Via het SintLucas in Boxtel kreeg Lotte de kans om mee te doen aan het programma Mini-onderneming (tegenwoordig heet het programma Student Company, red.) van stichting Jong Ondernemen. Ze hoefde er niet lang over na te denken of ze wilde meedoen. “Voor het afstuderen moest ik sowieso een ondernemingsplan maken, want op school gingen ze er in de meeste gevallen vanuit dat we bijvoorbeeld zelfstandig grafisch vormgever zouden worden. Maar we kregen ook de mogelijkheid om een echt bedrijf op te zetten en niet alleen een plan te schrijven voor als je ging freelancen. Dat leek me wel tof.”

Oplossing voor gebruikte theezakjes

Lotte was niet de enige enthousiasteling op school, want er waren tientallen studenten die een eigen onderneming wel zagen zitten. Samen met zeven studenten van andere opleidingen binnen SintLucas vormde Lotte de mini-onderneming PIM. “Haha, ja die naam zo grappig. Passievolle Innovatieve Meiden. Maar de achterliggende gedachte is toffer dan de volledige naam zelf, wij wilden laten zien dat vrouwen goede ondernemers kunnen zijn. Pim, een mannelijke naam en de snor, staat symbool voor emancipatie in de ondernemerswereld. Een groep jonge vrouwen, die zonder enige hulp van mannen, met succes een product op de markt hebben gebracht. Een symbool waarmee we de mensen in eerste instantie op het verkeerde been zetten om zo de kans te krijgen om onszelf te kunnen bewijzen als vrouwen.” 

De groep was gevormd, dus was het tijd om een idee te bedenken. Dat was voor de studentondernemers zo gepiept. “Op school werkten we vaker voor klanten die bijvoorbeeld een nieuwe huisstijl wilden. We kwamen dan samen in een vergaderruimte op school. We dronken dan altijd koffie en thee. Diegenen die thee hadden gezet, gooiden het zakje en de verpakking in een bakje dat op tafel stond. Dat was echt geen gezicht, dus ineens dachten we: daar moeten we wat mee. Na wat brainstormen kwamen we op het idee van de Tei, een thee-ei. Dit is een plastic omhulsel in de vorm van een ei met daarin een theezakje in de smaak English melange, groene thee, Earl Grey of rooibos. Het ei bestaat uit twee delen. Als je water hebt gekookt, klik je het ei open en komt het zakje tevoorschijn. Je hangt het zakje, dat in de bovenkant van het ei vastzit, in het water en na gebruik doe je het weer terug in de Tei. Zo heb je nooit meer een gebruikt theezakje in het zicht op tafel staan. “In het begin bestelden we plastic eieren vanuit Azië en maakte we handmatig een gleufje in de bovenstel helft van het ei voor het thee label. Dit handwerk koste erg veel tijd. Na verloop van tijd gingen we op zoek naar een bedrijf dat voor ons een mal kon maken waardoor het ei zelfstandig rechtop kon blijven staan en waar het gleufje al in zat. Dat was top! En de thee die we erin deden was van Simon Lévelt, we vonden fairtrade belangrijk.”

"We waren super succesvol. Dat mag ik wel zeggen toch? Want we waren ook echt succesvol!"

Vierde van Europa

Dat anderen het ongemak van vieze rondslingerende theezakjes ook ervaarden, bleek wel uit het feit dat PIM grote hoeveelheden van de Tei verkocht. Daar bleef het niet alleen bij, want de jonge ondernemers wonnen ook de ene na de andere prijs. “Jong Ondernemen organiseerde heel wat evenementen. Zo deden we mee aan een competitie in Brabant, die wonnen we. Daarna gingen we door naar de landelijke competitie. Daar moesten we onder andere een pitch houden en het product verkopen. We werden eerste en waren de beste Mini-onderneming van Nederland. Mega cool, we hebben het super ver geschopt. Toen we met ons bedrijf begonnen hadden we niet verwacht dat er zo goed op gereageerd zou worden. Het was ook leerzaam, steeds weer moest je het bedrijf pitchen.” Omdat Lotte met haar team de landelijke finale had gewonnen, mocht PIM naar de Europese finale van JA Europa. Die was in 2010 in Sardinië. “Dat was echt fantastisch. Daar stonden we dan op een boulevard met onze stand, tussen alle andere Europese companies. Het waren er veel. Vooral de lokale bevolking kwam shoppen. We hebben ontzettend veel verkocht. We dachten steeds: wow wat gebeurt er allemaal? Ook de uitslag was op een toffe locatie, in een terminal van cruiseschepen. Er was een diner in galathema. Super gaaf. Helaas vielen we niet in de prijzen, maar we werden wel vierde van Europa. Bizar!”

Allerhande en tv-sterren

Het succes hield niet op na het Europese avontuur, want PIM stond zelfs met hun Tei in de Allerhande (het magazine van de Albert Heijn, red.) en de studentondernemers waren een aantal keer te zien in het ondernemersprogramma You BC. “We waren super succesvol. Dat mag ik wel zeggen toch? Want we waren ook echt succesvol!”, vertelt Lotte overtuigend. En dat succes heeft ook geleid tot goede leermomenten. “Ik heb vooral geleerd hoe je anderen overtuigt, zodat je jouw product én ook jezelf als ondernemer goed weet te verkopen. Daar let ik nu nog steeds op tijdens presentaties. Daarnaast leer je om kritisch te zijn op je werk en op anderen, zodat je fijn en open met elkaar kunt samenwerken. En de evenementen zijn súper leerzaam. Je ontmoet anderen, spreekt voor een grote groep, gaat netwerken en leert van de andere studentondernemers. Het was een topervaring die ik niet had willen missen!”

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!