Succesvol met een kartonnetje voor theezakjes

Herken je dat? Je zet een lekkere kop thee, doet het zakje erin en zodra de thee sterk genoeg is haal je het zakje eruit. Maar waar moet je dat laten? Tegenwoordig zijn daar genoeg speciale ‘theezakschaaltjes’ voor maar dat was in 1999 wel anders. Daarom bedacht Siska van Kessel toen samen met haar team de T-Tip, een waterbestendig kartonnetje waar je een theezakje op kunt leggen.

“Ik zag het vooral als een mooie kans, leek me leuk om een bedrijf op te richten met anderen"

“We waren de enige mini-onderneming van school, dat was een unieke kans. Dat maakte het echt speciaal”, begint Siska. “Samen met acht andere studenten gaven we ons op voor het project van stichting Mini-ondernemingen Nederland (tegenwoordig stichting Jong Ondernemen, red.). We konden een extra studiepunten verdienen. Ik zag het vooral als een mooie kans, leek me leuk om een bedrijf op te richten met anderen.” Siska lacht en zegt: “En ik heb nog nooit zó hard gewerkt, maar het was het allemaal waard.” 

Dat de deelname het waard was, bleek wel uit de successen die het team behaalde. Zo werden ze geïnterviewd door de krant, werden ze nummer 1 tijdens de nationale marktdag en mochten ze naar de Wereldexpo in Hannover waar ook de Europese finale plaatsvond. “Daar mochten wij gewoon naartoe, hoe tof?! We hadden nooit de mooiste stand, maar we sprongen er wel altijd uit. We hadden had bijvoorbeeld een keer een gigantisch theezak-pak gemaakt van stof. Diegene die het pak aandeed, stond op een stuk karton. Dat was de T-Tip. Zo stonden we dan in het gangpad bij een beurs. We zijn niet zomaar nummer 1 van Nederland geworden, we werkten er keihard voor. In Hannover vielen we niet in de prijzen, maar wat was dat een mooie ervaring!”

Leren onderhandelen

Het studentenbedrijf, dat zich LaThedo noemde (La van Larenstein, de naam van de school, en Thedo van theedoos), was niet alleen maar succesvol. Het team kwam ook voor genoeg uitdagingen te staan. Want hoe zet je een nieuw product in de markt in een tijd waarin social media niet bestonden? “We vonden het echt lastig om een nieuw product op de markt te zetten. Niet iedereen gebruikte e-mail, hoe bereik je dan je klant? We moesten het vooral hebben van de evenementen. We deden overal aan mee. Daarnaast benaderden we koffieautomaatbedrijven of ze een leuke gadget zochten voor bij de verkoop van de automaten. Een leverancier in Den Bosch was enthousiast. Dat salesgesprek was heel leerzaam, je krijgt te maken met onderhandelen en je ziet hoe het zakenleven werkt. Uiteindelijk kocht hij een paar duizend T-Tips.”

“Achteraf merk je ook pas hoeveel je tijdens het project hebt geleerd, niet alleen op kennisniveau, maar ook over jezelf"

Product zoekt verpakking

Die bestelling van de Brabantse leverancier moest natuurlijk ook geleverd worden. Ze bestelden 20.000 T-Tips, die gemaakt werden bij een papierfabriek die gespecialiseerd was in het waterbestendig maken van karton. Ze verkochten de T-Tips in pakketjes van 250 stuks. Het team had goed nagedacht over het product, maar niet over de verpakking. “Dat waren we even vergeten”, zegt Siska lachend. “Om de kosten te drukken besloten we om de doosjes zelf te knippen en plakken. We kochten grote stukken karton en met plaksel plakten we alles aan elkaar. We moesten tachtig doosjes maken, dat was aardig wat werk. Verpakking is een heel belangrijk onderdeel, want het gaat uiteindelijk om de uitstraling van je product.”

Ethiopië

Deelname aan het project van Jong Ondernemen is voor Siska alweer ruim 20 jaar geleden. Of ze het zo weer zou overdoen? “Jazeker! Vond het super, het was een topervaring. We hadden ook een leuke groep, het klikte zo goed. We hebben ontzettend veel lol gemaakt en dat vond ik misschien nog wel het belangrijkste. Je ontwikkelt je als persoon. Achteraf merk je ook pas hoeveel je tijdens het project hebt geleerd, niet alleen op kennisniveau, maar ook over jezelf.” 

En de kennis van ondernemen kwam ook goed van pas, want naast haar loondienst baan runt Siska ook een eigen onderneming: Afar Tassen. “In Ethiopië heb ik samen met mijn man een bloemenproductiebedrijf opgezet voor het bedrijf Florius. Na daar 8 jaar gewerkt te hebben ben ik agent geworden van Afar Tassen. Die tassen importeer ik uit Ethiopië en verkoop ik via mijn webshop in Nederland. Het is laagdrempelig en ontzettend leuk om mee bezig te zijn.” Op de werkvloer is het belangrijk om: af en toe grapjes maken draagt daar bijvoorbeeld aan bij. Werksfeer, plezier en productie, en goede marketing, dat zijn drie belangrijke onderdelen voor een succesvol bedrijf. En onthoud: iedereen is belangrijk voor een bedrijf. Echt iedereen! Dat is mijn grootste les uit mijn mini-onderneming en dat neem ik nu nog steeds mee!”

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!