Update programma’s 2022-2023

Doe dit jaar weer mee met een van de programma’s van Jong Ondernemen!

Het nieuwe schooljaar gaat weer beginnen en daarom delen we graag met jullie de veranderingen rondom onze programma’s.  Jong Ondernemen is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening op basis van feedback.

Op deze pagina vind je een overzicht van de wijzigingen voor het schooljaar 2022-2023.

Algemene updates

 

Docentenhandleidingen & beoordelingsformulieren

Om het werken met de programma’s verder te verbeteren:

  • Zijn de docentenhandleidingen uitgebreid met suggesties om de lessen uit te breiden of juist in te korten. Daarnaast zijn er ook nog leuke werkvormen toegevoegd!
  • Worden er korte uitlegvideo’s over bijvoorbeeld inschrijven, de eerste dag van het programma en beoordelen aangeboden. Er is ook een video voor leerlingen/studenten beschikbaar die vertelt hoe zij het meest uit het programma kunnen halen.
  • Zijn de mogelijkheden om leerlingen/studenten te beoordelen uitgebreid. Er worden vijf mogelijkheden voor beoordeling in het programma genoemd, waaronder een nieuw rubric-beoordelingsformulier.
    Het online beoordelen voor de begeleidend docenten is vergemakkelijkt doordat de leerlingen/studenten automatisch worden ingedeeld in de companies waarin ze werken.
  • Bij de docenteninformatie in het programma worden drie extra lessen aangeboden over Brainstormen, Solliciteren en het Bedrijfsbezoek.
bunq

Komend jaar hebben we een samenwerking met bunq en kunnen alle leerlingen en studenten gebruik maken van een zakelijke bankrekening.
De handleidingen voor Junior en Student Company zijn aangepast, deze kun je vinden in de online omgeving.

Good Up (Crowdfunding) en Shopify (webshop)

Helaas zijn de samenwerkingen met Good Up en Shopify dit jaar komen te vervallen. We hebben onze programma’s aangevuld met handige alternatieven & tips! 

Prijzen

De nieuwe prijzen voor het jaar 2022 – 2023 zijn zichtbaar wanneer je een nieuwe inschrijving doen. Dit kun je doen onder het kopje ‘Inschrijvingen’ in de online leeromgeving.

Voortgezet onderwijs: Junior Company

 

Junior Company vmbo

Het Junior Company vmbo programma sluit nu nog beter aan bij de doelgroep! 

  • Dit programma heeft een update gekregen.  Daarnaast is in het aansluitingsdocument beter aangegeven waar en hoe het aansluit bij het vak economie, het keuzevak Ondernemerschap en het profielwerkstuk. Er zijn een aantal handige formats toegevoegd (bijvoorbeeld voor het maken van een cv en opstellen van een concurrentieanalyse).
  • Het boekhoudprogramma Twinfield en het Business Model Canvas staan niet meer standaard in het programma omdat het door velen als te lastig of uitgebreid werd ervaren. Het kan natuurlijk nog wel worden gebruikt: de docent heeft het ter beschikking bij de Docenteninformatie in het programma.

Mbo en mbo+: Student Company

 

Student Company mbo & mbo+

Het Student Company mbo/mbo+ heeft een update gekregen! Lees hieronder wat er allemaal veranderd is:

  • De indeling en theorie is aangepast aan de actuele theorieën over ondernemerschapsonderwijs.
  • Het aantal opdrachten in beide programma’s is flink terug gebracht naar 15, die zich voornamelijk concentreren rondom het Ondernemingsplan en beroepsproducten.
  • In de aansluitingsdocumenten staat precies aangegeven hoe de aansluiting is bij de keuzevakken Oriëntatie op ondernemerschap (voor mbo) en Ondernemerschap (voor mbo+).
  • Er is een nieuw format voor het ondernemingsplan toegevoegd.
  • Er is voor alle fases een PowerPoint beschikbaar die de docent aan het begin van de fase met de studenten kan doornemen als introductie.

Hbo en wo: Student Company

 

Student Company hbo/wo

Afgelopen jaar heeft het Student Company hbo/wo programma een grote update gekregen! Aan de hand van de nieuwste startup theorieën (zoals Design Thinking, Lean Start Up en Scrum) werken studenten aan vaardigheden als creativiteit, actiegerichtheid, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen. Daarbij ligt er meer focus op de klant, creativiteit, innovatie en product ontwikkeling.

Het programma is flexibel inzetbaar. Zo is er keuze uit een semester- of een jaarprogramma en zijn er veel mogelijkheden om het programma uit te breiden of in te korten.

Daarnaast bepalen docent en student samen welke opdrachten worden uitgevoerd en hoe deze bij de docent worden aangeboden. De opdrachten worden per team gemaakt. Aan het einde van elke fase is er een reflectieve opdracht (‘de wrap-up’) waarbij de student reflecteert op de inzet van ondernemersvaardigheden in de afgelegde fase.

 

Meer informatie

Wil je meer informatie over de programma’s van Jong Ondernemen?
Neem dan contact op met de desbetreffende Regio-aanvoerder:

Thera Cornelis

Thera Cornelis

Brabant en Zeeland

Simon Dijkstra

Simon Dijkstra

Friesland, Groningen en Drenthe

Yvonne Vlijm

Yvonne Vlijm

Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland

Geert-Jan Wassink

Geert-Jan Wassink

Limburg, Overijssel en Gelderland