De circulaire leeromgeving

Neem contact op

Verwelkom jouw leerlingen in de circulaire leeromgeving 

Wil je jouw leerlingen voorbereiden op een succesvolle toekomst in een groen en digitaal Europa?  

Met de e-learning van het European Institute for Innovation and technologie laat je leerlingen in 2/3 dagen kennismaken met dé vaardigheden die ze nodig hebben voor deze toekomst. De aanpak is hands-on en gericht op het stimuleren van competenties die aansluiten bij DigComp, EntreComp en GreenComp.  Daarnaast  is er een extra stimulans  voor meisjes om mee te doen. 

Het platform biedt gratis kant-en-klare opdrachten voor leerlingen van de profielen Economie en Maatschappij, Natuur en Gezondheid en Natuur en Techniek en voor scholen die ISC (International Science College) en Technasium doen.  

 Een kort leerprogramma, zowel individueel als in groepen, om leerlingen te motiveren oplossingen te vinden voor grote maatschappelijke uitdagingen. En op een interactieve en inspirerende manier kennis laten maken met de praktische kant van de circulaire economie en vaardigheden die hen helpt bij het bepalen van een studiekeuze.  

Een waardevol hulpmiddel dat geen extra kosten met zich meebrengt en dat eenvoudig kan worden geïntegreerd in je bestaande curriculum. Een actief en boeiend platform om kort en krachtig de betrokkenheid van de leerlingen te vergroten en hun studiekeuze-ervaring leuker en interessanter te maken. Het bevordert de vaardigheden samenwerken, gecombineerd met digitale- en presentatievaardigheden. 

agsdix-smt1-fiber-new

Interessant voor vakoverschrijdende projecten.

agsdix-fas fa-check

Ideaal voor projectweken, je kunt 2 of 3 dagen van een projectweek vullen met dit programma.

agsdix-fas fa-check

Weinig voorbereiding, dankzij kant-en-klare opdrachten.

agsdix-fas fa-check

Bevordert de vaardigheden leren samenwerken, gecombineerd met digitale en presentatievaardigheden.

Waarom interessant?

  • Het zijn kant-en-klare opdrachten (die weinig voorbereiding vereisen) voor in projectweken. Je kunt 2 of 3 dagen van een projectweek vullen met dit programma.
  • Het is ook heel interessant voor vakoverschrijdende projecten. Projecten waarbij verschillende vakken samenkomen.
  • Het bevordert de vaardigheden leren samenwerken, gecombineerd met digitale en presentatievaardigheden.  


Wat kan je in de Circular Learning leeromgeving verwachten? 

Alle leermodules zijn ontworpen om leerlingen digitale vaardigheden bij te brengen en hen bewust te maken van de uitdagingen op het gebied van duurzame winning, consumptie en hergebruik van natuurlijke hulpbronnen. De leermodules behandelen een breed scala aan onderwerpen en industrieën, zoals grondstoffen, productie, mobiliteit, voeding, gezondheid, klimaat of informatietechnologie.  

Het programma concreet:
Leerlingen plannen social mediacampagnes, maken app mock ups en ontwikkelen bedrijfsplannen. Daarbij kun je kiezen uit 13 thematische modules op verschillende moeilijkheidsniveaus.

 

Meedoen is eenvoudig:

Stuur een e-mail naar girlsgocircular@eitrawmaterials en ontvang een unieke URL voor jouw school of instituut. Zodra je bent ingeschreven kun je de verschillende leermodules verkennen. Dat kun je hier doen door een leerling profiel aan te maken. 

Download hier de handleiding voor docenten.   

  

Deelnemende docenten over het programma:

 “Dit leerprogramma geeft een leuke draai aan de circulaire economie en de introductie ervan is op een erg leuke en intrigerende manier gemaakt, wat het leren erg interessant maakt”  

“Dit project biedt leerlingen een kans om meer te leren over het vakgebied waarin ze willen werken, laat verborgen vergezichten van de technologische markt zien, stelt ingenieuze natuurvriendelijke ideeën voor en dat allemaal op een interactieve en fascinerende manier.” 

Over de Circulaire Leeromgeving:

Dit programma is een door de EU gefinancierd onderwijsproject dat jongeren van 14-19 jaar uitrust met digitale en ondernemersvaardigheden door middel van een online leerprogramma over de circulaire economie. Een ‘learning-by-doing’ benadering met competenties die zijn afgestemd op DigComp, EntreComp en GreenComp. Dit project ondersteunt het vlaggenschipinitiatief Deep Tech Talent van het EIT, waarmee diepgaande technologische onderwerpen worden geïntroduceerd in de schoolcurricula in heel Europa.  

Het project betrekt alle leerlingen bij praktische activiteiten, zowel individueel als in groepen en motiveert hen om oplossingen te vinden voor grote maatschappelijke uitdagingen. Het ultieme doel is om leerlingen in staat te stellen veranderingsagent te worden in de digitale en groene transitie en vooral meer meisjes enthousiasmeren voor bèta/technische disciplines.  

Waarom dit project?
Dit project draagt bij aan de beleidsdoelstellingen voor gendergelijkheid en -specifieker- aan actie 13 van het actieplan voor digitaal onderwijs 2021-2027
de deelname van vrouwen aan bèta/techniek aanmoedigen. Het wordt gecoördineerd door EIT RawMaterials, met steun van de EIT-community en het directoraat-generaal Onderwijs, Jeugdzaken, Sport en Cultuur (DG EAC). De kern van dit project is de Circulair Learning Space (CLS) – een online leerplatform om de kennis van de circulaire economie bij leerlingen te verdiepen en tegelijkertijd digitale competenties te verwerven.  

Meld je school aan!

Schrijf een e-mail aan

en vraag toegang tot het platform. Wij maken dan een unieke URL aan voor jouw school/instituut.

Met deze speciale link geven we je handmatig speciale lerarenrechten op het platform. Via je lerarenprofiel kun je toezicht houden op de voortgang van je leerlingen.

Hierna moet je de URL aan je leerlingen doorgeven en ervoor zorgen dat ze alleen deze link gebruiken om zich op het platform te registreren.

Door gebruik te maken van deze link, worden ze automatisch ondergebracht bij jouw school, waardoor je toezicht kunt houden op hun vorderingen.

Meer weten De circulaire leeromgeving?

Vul het onderstaande formulier in

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vragen?

Heb je een vraag over dit programma?
Stuur dan een email of bel ons.