Welke Student Company is dit jaar de beste van Nederland? Deze vraag stond vandaag tijdens de online finale van Student Company van het Jaar 2020 centraal. Tien bedrijven van mbo- en hbo-studenten maakten kans op de titel. Uiteindelijk won BackTassen van Hout- en Meubileringscollege uit Rotterdam in de categorie mbo en Flitsbel van Hanzehogeschool Groningen in de categorie hbo. Student Company van het Jaar is een landelijke prijs die jaarlijks door stichting Jong Ondernemen wordt uitgereikt aan de beste studentenbedrijven.
Het afgelopen schooljaar deden bijna 5.000 studentondernemers uit het mbo en hbo mee aan het ondernemersprogramma Student Company van stichting Jong Ondernemen. Tijdens dit programma richten studenten in teamverband een eigen bedrijf op en runnen dit een schooljaar. De competitie Student Company van het Jaar 2020 is onderdeel van dit programma.
Dit jaar schreven zich meer dan 80 teams in voor de competitie, die door het Coronavirus geheel online was. Na een aantal online voorrondes werden er tien companies, 5 in de categorie mbo en 5 in de categorie hbo, geselecteerd die mee mochten doen aan de finale. De teams werden beoordeeld op een gemaakte casus (gericht op hun aanpassingsvermogen tijdens de Coronacrisis), videopitch en online juryinterview. De finale werd gepresenteerd door Donatello Piras.
De grote winnaars
In de categorie mbo ging BackTassen van het Hout- en Meubileringscollege uit Rotterdam er met de winst vandoor. BackTassen heeft een modieuze en herbruikbare (portfolio)tas ontworpen en geproduceerd. De tas is onder andere gemaakt van vilt en heeft een A3-formaat. Met deze tas kun je een portfolio meenemen zonder dat je voor schut loopt, aldus de jonge ondernemers. De tas kan ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld mappen, laptop, boodschappen of sporten. “Alles klopt aan BackTassen. Ze hebben een hele sterke branding, het verhaal van hun product is compleet en het team werkt heel goed samen”, aldus juryvoorzitter Jeffrey van Meerkerk. BackTassen vertegenwoordigt Nederland in de online Europese finale van 22 tot en met 24 juli.
De tweede prijs werd gewonen door FutureMaid van Hoornbeeck College Gouda en MEDS van Hoornbeeck College Apeldoorn werd derde. De mbo-jury bestond uit Jeffrey van Meerkerk (ManpowerGroup), Antony Jonkman (LXA The Law Firm) en Frank van Vliet (Wolters Kluwer).
BackTassen is Student Company van het Jaar 2020 (mbo) en viert dit met een heerlijke taart! Op het podium staan dagvoorzitter Donatello Piras, juryvoorzitter mbo Jeffrey van Meerkerk en juryvoorzitter hbo Lisanne Adriaens. Foto: Eva Leget
In de categorie hbo won Flitsbel van Hanzehogeschool Groningen. Flitsbel heeft een fietsbel ontworpen en geproduceerd met een fel led-lichtje waarmee je jouw fiets snel terug kunt vinden. Je hoeft alleen maar op de bijgeleverde sleutelhanger te klikken en het lampje op de fietsbel gaat branden. Je kunt je fiets zelfs op zo’n 100 meter afstand nog terugvinden. De flitsbel is dus een fietsbel en fietsvinder in één. “Deze jonge ondernemers tonen écht ondernemerschap! Ze hebben de volgende stappen al uitgedacht en weten ook hoe ze hun product kunnen re-engineeren”, aldus juryvoorzitter Lisanne Adriaens. Flitsbel neemt namens Nederland deel aan de online Europese finale van 24 tot en met 26 juni.
Resischeck van Fontys Eindhoven won de tweede prijs en KeyP van Hogeschool Arnhem & Nijmegen derde. De hbo-jury bestond uit Gerard van den Broek (De Ondernemer), Maryna Russell (Experian) en Lisanne Adriaens (Delta Air Lines).
Flitsbel is Student Company van het Jaar 2020 (hbo). Mede-eigenaar van Flitsbel Luuk Toonstra is heel blij. Op het podium staan dagvoorzitter Donatello Piras, juryvoorzitter mbo Jeffrey van Meerkerk en juryvoorzitter hbo Lisanne Adriaens. Foto: Eva Leget
Publiekslieveling
Naast de eerste prijs, werd BackTassen verkozen tot publiekslieveling. In aanloop naar de finale konden mensen stemmen op hun favoriete Student Company. De companies deden er alles aan om de meeste stemmen binnen te halen en de titel Publiekslieveling te winnen. In totaal is er ruim 6300 keer gestemd. Met meer dan 1500 stemmen mag BackTassen zich dus Publiekslieveling noemen. Het team wint een interview met De Ondernemer dat op hun website wordt geplaatst én in de gehele krantenoplage van het AD en Het Parool.