Merels (20) passie voor ondernemen ontstond tijdens Pop-up Store

In 2012 deed Merel Poppeliers in groep 8 mee aan het project Pop-up Store. Samen met haar klasgenoten begon ze een bedrijfje en verkocht ze Fairtrade muffinmixen. Voor de toen nog 11-jarige Merel was het een groot avontuur. “Na Pop-up Store dacht ik: ik wil geen bijbaantje, ik wil ondernemer worden!”

Hoe verkoop je een product? Hoe bepaal je een goede verkoopprijs? En wat is een doelgroep precies? Met deze vragen ging Merel in de klas tijdens Pop-up Store aan de slag. “Het was iets anders dan het standaard schoolwerk. Ik merkte hoe leuk ik het ondernemen vond en hoeveel energie ik ervan kreeg. Ik was toen heel verlegen, maar tijdens het project ging ik helemaal uit mijn comfortzone. Ik koos zelfs voor de directierol”, vertelt de jonge onderneemster enthousiast.

Samen met haar klasgenoten koos Merel ervoor om Fairtrade muffinmixen te verkopen. We konden via school uit een aantal producten kiezen. Ze wilden graag iets met eten, dus de keuze was snel gemaakt. “School organiseerde ook een markt. Daar hebben we best wat muffinmixen verkocht. Het was één groot avontuur.” Na dit eerste ondernemersavontuur volgden er nog veel meer. Zo deed ze mee aan de ZomerOndernemer en aan de Young Lady Business Academy van Elske Doets. En uiteindelijk startte ze haar eigen bedrijf Vroege Vogel. “Pop-up Store is de start geweest van mijn passie voor ondernemen. Ik wilde geen bijbaantje, ik wilde een eigen bedrijf starten. Als ondernemer ben je heel vrij in wat je doet en dat sprak mij toen echt aan. Daarom ben ik op mijn 16e verjaardag gestart met mijn eigen ontbijtservice Vroege Vogel. Dit doe ik nog steeds. Elke zaterdagochtend ga ik op pad en bezorg ik ontbijtjes in Baarn. Via mijn website kunnen mensen de ontbijtjes bestellen en dan maak ik alles zaterdagochtend klaar en dan breng ik alles rond. Het ontbijtpakket bestaat onder andere uit een croissantje, ei, koffie of thee, verse jus, echte roomboter en aardbeienjam.”

Ontbijtpakketje van Vroege Vogel. Foto © Marike van Pagée

De grote croissantjestest 

Alle producten in de ontbijtpakketten zijn met zorg uitgekozen. De 19-jarige onderneemster heeft inmiddels vaste plekken waar ze alles inkoopt. Al was het wel een hele zoektocht om hét lekkerste croissantje te vinden. “Ik probeerde eerst alle croissantjes van bakkers in de buurt. Uiteindelijk was het croissantje van Bakker Kuiper het lekkerst. Ik ben naar hem toegegaan en heb gevraagd of we kunnen samenwerken. Dat vond ik wel spannend, maar hij zei meteen ja en ik werk nog steeds met hem samen.” Merel bezorgt ongeveer vijftien ontbijtjes op een zaterdagochtend. “Het is lekker druk. Ik haal maximaal vijf adressen per uur. Ik doe bijna alles zelf; van koffie zetten tot eitje koken en van de pakketjes samenstellen tot bezorgen. Het is een heel fijn bijbaantje.”

Eigen bestelbusje

Nu is Vroege Vogel nog een bijbaantje voor jonge onderneemster, maar er zijn al genoeg plannen om het bedrijf uit te breiden. “Mijn droom is om een succesvol ondernemer te worden. Dit is wel wat vaag, want wanneer ben je succesvol? Mijn bedrijf groeit, maar voor mij is Vroege Vogel een succes als ik een eigen bestelbusje heb, groter bezorggebied en een bedrijfspand. En misschien zelfs dat ik mensen in dienst heb. Daarnaast wil ik ook creatief blijven binnen mijn bedrijf. Zo ben ik nu bezig met het bedenken van een nieuw ontbijtje. Ik vind het belangrijk dat ik er plezier in blijf houden en mijn creativiteit erin kwijt kan. Ik hoop echt dat Vroege Vogel groot mag worden en dat ik iedereen met een glimlach de dag kan laten starten.”

Tips van Merel

  • Gewoon doen! Twijfel je? Dan toch echt proberen. Als je er blij van wordt, dan worden anderen dat ook. Enthousiasme werkt aanstekelijk.
  • Je moet in jezelf en je product geloven, dan pas kun je anderen overtuigen om je product te kopen.
  • Stap op mensen af. Vertel je idee en betrek mensen erbij!