Je bent begonnen met ondernemen en vraagt je af of een inschrijving bij de KVK nodig is. Er zijn een aantal criteria waar je aan moet voldoen om een ondernemer voor de belastingdienst te zijn. Als je voldoet aan deze criteria dan moet jij je bedrijf inschrijven, maar hoe doe je dat? Onder welke rechtsvorm? En hoe duur is het inschrijven? Allemaal vragen waar jij waarschijnlijk mee worstelt. De antwoorden op deze vragen lijken heel zwart-wit, maar elke situatie is anders. Daarom leggen we het je graag uit in deze blog.
Moet ik me wel of niet inschrijven bij de KVK?
Er zijn een aantal criteria waar je aan moet voldoen om je in te schrijven bij de KVK. Als je niet aan de criteria voldoet dan ziet de belastingdienst jou niet als ondernemer. De drie ondernemerscriteria (volgens de KVK) zijn:
- Je verkoopt zelfstandig een product of levert een dienst. Of je bent begonnen met de voorbereidingen/ inkopen van producten.
- Je vraagt voor het product of dienst meer dan de prijs die het kost: een (commerciële) prijs of uurtarief waar je geld aan verdient.
- Je levert regelmatig goederen en diensten aan andere mensen dan alleen je gezin, familie of vrienden.
Voldoe jij aan alle drie de criteria? Dan kun jij je inschrijven bij KVK. Naast deze drie vragen zijn er nog vier extra vragen die helpen bij de keuze of inschrijving nodig is:
- Investeer je geld en/of tijd in de start van je bedrijf en/of neem je personeel in dienst?
- Werk je regelmatig en voor een langere tijd in je eigen bedrijf? Ook grote eenmalige activiteiten zoals kerstboomverkoop moet je inschrijven.
- Heb je meerdere klanten/opdrachtgevers of is het de bedoeling dat je er in de toekomst meer krijgt? Als je het hele jaar voor 1 opdrachtgever werkt, dan lijkt het er meer op dat je in loondienst bent.
- Bepaal je zelf hoe, waar en wanneer je je werk doet? Als ondernemer bepaal je hoe en wanneer je jouw werk doet. Ook als je jezelf laat inhuren door een opdrachtgever.
Via de website van de KVK zijn er voorbeeldsituaties geschetst, waarbij je een aantal voorbeelden van andere vraagstukken krijgt te zien. Hierdoor krijg je een beter beeld van de verschillende situaties.
Hoe schrijf je jouw bedrijf in?
Nu ben je er aan de hand van de criteria achter gekomen dat jij je bedrijf moet inschrijven, maar hoe doe je dat? Je kunt gemakkelijk je bedrijf inschrijven met behulp van inschrijfformulieren. Kies voor ‘bedrijf’ en selecteer de rechtsvorm die het beste bij jouw bedrijf past. In een andere blog hebben we een keuzehulp voor rechtsvormen gemaakt, zodat je de juiste rechtsvorm kiest. Vul de formulieren zo uitgebreid mogelijk in en log in op de KVK om een afspraak te maken bij een KVK-kantoor om je inschrijving definitief te maken.
Welke kosten zijn verbonden aan een inschrijving bij de KVK?
Om de inschrijving definitief te maken betaal je eenmalig inschrijfgeld ter waarde van €75,- bij het KVK-kantoor. Ook goed om te weten is dat je moet betalen met pinpas, creditcard of mobiel. Vergeet daarnaast niet een geldig legitimatiebewijs mee te nemen naar de afspraak. Op locatie kan je ook nog ervoor kiezen om een uitgeprint gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel te kopen.
Leer je studenten hoe zij zich in kunnen schrijven bij de KVK met de lesprogramma’s van Jong Ondernemen!
Naast dat (jonge) ondernemers zelf een bedrijf kunnen inschrijven bij de KVK is het ook interessant voor scholen om het te leren aan de studenten. Het stimuleren van ondernemerschap op scholen leidt namelijk tot nieuwsgierigheid, passie, identiteitsontwikkeling en creativiteit bij leerlingen.
Nieuwsgierig geworden wat ondernemerschapsonderwijs voor jouw leerlingen kan betekenen? Bekijk op onze website alle programma’s voor primair onderwijs, voortgezet onderwijs, MBO, HBO en WO. Of neem direct contact op voor de mogelijkheden.